تاریخچه :
کانون معماران معاصر، مؤسسه اي غيردولتي و انتفاعي است که از سال 1393 در ايران - تهران تشکيل و زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي کند. اين مجموعه در راستاي ارتقاء سطح دانش معماري در حوزه طراحي، تکنولوژي و ساخت با رويکردي محصول محور و تجربي گام بر می دارد و روي موارد زير متمرکز شده است:

    آموزش و پژوهش در زمينه معماري و دانش بينارشته اي در قالب دوره هاي نظري و عملي براي دانشجويان،دانش آموختگان و مدرسان دانشگاه ها
    فراهم نمودن امکان تحقيق، تجربه گرايي و عمل در حوزه ي معماري و شهر از طريق برگزاري دوره هاي پيوسته و بلند مدت
    انجام پروژه هاي پژوهشي در تعامل نزديک با مراکز تصميم گيرنده از جمله: وزارتخانه ها و شهرداري ها و ... به منظور يافتن پاسخ هاي مناسب و کاربردي براي معضلات شهري و منطقه اي
    انجام پروژه هاي نوآورانه با همکاري مؤسسات علمي-پژوهشي ملّي و بين المللي با هدف حل مسائل و معضلات معماري امروز و شکل دهي معماري آينده
    تلاش در راستای تبديل ايران به عنوان بستري برای ايجاد گفتمان و پلتفرمي براي تبادل دانش و اطلاعات روز دنيا در زمينه معماري و شهر

در بخش آموزش توجه به آموزش آلترناتيو(جايگزين)، توجه به آموزش همراه با ساخت، خلق فضاي گفتماني، توجه و ترويج و غناي علمي دانش بينا رشته اي، شناخت تئوري و مباني نظري معماري و تکيه بر خلاقيت از اهميت ويژه اي برخوردار است. همچنين شناخت مسائل و مشکلات موجود در جامعه و تلاش براي برطرف کردن آنها، يافتن پاسخي جديد براي نيازهاي واقعي و خواسته هاي جهان امروز، از دغدغه هاي کانون معماران معاصر است.


چشم انداز :

کانون معماران معاصر در تلاش است با ایجاد گفتمان، معمارانی را آموزش دهد که از اشتباه کردن ترسى نداشته باشند و براى يافتن راه هاى نو و كشف امكانات جديد دیسیپلین معماری به حريم هاى ناشناخته وارد شده و به معمارانی مؤلف تبدیل شوند.

ماموریت :

کانون معماران معاصر فضايى است براى تحقيق، تجربه گرايى و عمل در حوزه معمارى. در اين مسير تمامى تجربيات، حتى آن ها كه منجر به راه حل قطعى نمى شوند، ارزشمند بوده و مورد بررسى قرار خواهند گرفت. مأموریت کانون معماران معاصر این است که در کنار دانشجویان کنجکاو به کشف امکانات و قابلیت های نو در حوزه معماری باشد. به نحوی که هر یک از دانشجویان ديدگاه هاى شخصى و منحصر به فرد خود را نسبت به امروز و آينده تبیین کنند. برای رسیدن به این هدف رویکردهای آموزشی مدرسه عبارت است از:

    تجربه گرایی
    عمل گرایی
    تولید، ثبت ایده و محتوی
    بینارشته ای

تجربه گرایی

برخلاف تصور رایج از کلاس های درس، در کانون معماران معاصر استاد و دانشجو روبروی هم قرار نمی‌گیرند؛ در واقع استاد به همراه دانشجو در تلاش برای کسب تجربه‌ای نو به منظور کشف قابلیت های جدید است. تمامی شرکت کنندگان در طول دوره های آموزشی، به خطر کردن برای آزمودن مسیرهای نو و ورود به محدوده های ناشناخته تشویق می‌شوند و توسط استادان، حمایت خواهند شد بر همین اساس شکست های پیش آمده محتمل در مسیر تجربه اندوزی و نوگرایی، برای ما بسیار ارزشمند بوده و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. روش طراحی همچون یک دیسپلین علمی کار مبتنی بر تحقیق مداوم است.
عمل گرایی

تمامی تلاش هایی که در مسیر آموزش انجام می‌گیرد در راستای تولید محصول است. این محصولات گاه به شکل نمونه ی یک به یک در ابعاد واقعی در راستای درک پیچید‌گی های ساخت یا تجربه ی فضاییست. گاه یک ماکت و مدل با مقیاس کوچکتر،گاه یک تصویر یا ترسیم معماری و یا حتی یک نوشته ای در وصف آن. آموزشی که در مدرسه شکل می گیرد همراه با تولید و کار عملی معنا پیدا می کند. در این مسیر دانشجویان تجاربی را کسب می کنند که بدون کار عملی هرگز قابل تجربه نیست.
تولید، ثبت ایده و محتوی

در مدرسه معماری همواره آموزش تکنیک همراه با تولید ایده شکل می‌گیرد. کلاس های بسیاری به آموزش تکنیک های متفاوت از قبیل نرم‌-افزاری و یا سخت افزاری می پردازند. اما وجه تمایز اصلی مدرسه معماری در این است که ما باور داریم این تکنیک ها بدون تولید محتوا و ایده ناقص بوده و بلا استفاده خواهد بود. از طرفی نیز می دانیم در صورت عدم مستندسازی ایده های تولید شده، کاربردی شدن آنها در عمل محال خواهد بود. مستندسازی نه تنها ایده های ما را ثبت می کند بلکه امکان ایجاد گفتمان و نقد را در جهت پیشرفت آنها مهیا می نماید.
بینارشته ای

معماری دانشی بینارشته‌ای است و رابطه بین گروه‌ها، کلید ایجاد ساختاری در جهت تولید و انتشار دانش معماری است. با نگاه بینارشته ای می توان از تجارب و اندوخته های دیسیپلین های دیگر استفاده کرد و لبه‌ی دانش معماری را پیش برد و باعث شد اتفاقات و ایده هایی خلاقانه در دیسیپلین معماری شکل گیرد. مدرسه معماری تلاش دارد با پیوند بین دیدگاه های متفاوت از دیسیپلین های مختلف بستری برای تولید ایده ایجاد کند که نه تنها در معماری کاربرد داشته باشد بلکه دیگر رشته ها و رویکردها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر این دوره ها در قالب دوره های مستقل در مدرسه معماری شکل می‌گیرد. دوره هایی نظیر Code it با موضوع تولید ابزاری جهت داده نمایی و یا دوره ی Future Tradition که تلاش داشت با استفاده از ابزارهای امروزی مانند بازوی رباتیک تکنیک چاپ سه بعدی گل را در ابعاد کوچک بیازماید.

الهام رضوی

الهام رضوی

موسس و مدیر عامل

فرشید اسماعیلی

فرشید اسماعیلی

عضو هیئت موسس و رییسه

پیمان اعتماد

پیمان اعتماد

عضو هیئت رییسه


بابک بهرامی

بابک بهرامی

عضو هیئت رییسه

علیرضا تغابنی

علیرضا تغابنی

عضو هیئت رییسه

مجتبی رضوی

مجتبی رضوی

عضو هیئت موسس و رییسه


هومن طالبی

هومن طالبی

عضو هیئت رییسه و معاون آموزش و پژوهش


علی شیخ الاسلامی

علی شیخ الاسلامی / معاون تبلیغات و توسعه بازار و مدیر برنامه ریزی آموزش

آرش احمدی

آرش احمدی / مدیر مالی

محمد اخگری

محمد اخگری / مشاور استراتژیک مدیر عامل

مریم شیخ الاسلامی

مریم شیخ الاسلامی / مدیر رویدادها

سما حاج کندی

سما حاج کندی / مدیر اجرایی

ندا اسماعیلی

ندا اسماعیلی / حسابدار


علی شهبازی پویا

علی شهبازی پویا / مسئول انفورماتیک

کبری اعظمی

کبری اعظمی / کارپرداز