استودیو های هم گرا

استودیوهای طراحی

هسته مرکزی دوره ۹ ماهه استودیوهای همگرا چهار استودیو طراحی هستند که در فضایی واحد و در کنار هم شکل گرفته‌اند. دوره امسال در دو بازه زمانی سه ماهه فاز اول (4w3w) و شش ماهه فاز دوم (تز) برنامه‌ریزی شده است. فاز اول شامل ۴ کارگاه فشرده سه هفته ایست که هر کدام موضوع مجزایی دارد. در طول این فاز شرکت کنندگان به ۴ دسته تقسیم شده و به تناوب، هر سه هفته‌ یکبار تحت هدایت یکی از اساتید اصلی و مشاوره تئوریک استاد نظری دوره بر روی موضوع کارگاه کار خواهند کرد. بدین ترتیب تمامی شرکت کنندگان تجربه حضور و آشنایی با متد کاری تمامی اساتید همگرا را در طول سه ماه فاز اول داشته و در تصمیمگیری برای اولویت بندی و انتخاب استودیوهای خود برای ترم دوم شناخت دقیقتری را خواهند داشت. در ترم دوم دانشجوها پس از آشنایی با موضوع تحقیق هر استودیو و بر اساس اولویتهای خود و استودیوها وارد یکی از چهار استودیو شده و در قالب کار تیمی، به مدت ۶ ماه بر روی تز خود کار خواهند کرد. نتیجه تحقیق هر گروه ‌ در این مرحله در قالب یک پروژه معماری و در سایتی داخل تهران آزموده می شود.

فضای کاری استودیوهای طراحی در تمام طول دوره به غیر از تعطیلات رسمی در اختیار دانشجویان خواهد بود و هرکس فضای مختص به خود را در طول این ۹ ماه خواهد داشت. اساتید و دستیاران آنها در طول هر هفته جلساتی را به صورت حضوری و مجازی با اعضا گروه های خود خواهند داشت. فضای اشتراکی استودیوها به شرکت کنندگان امکان حضور و بهره بردن از گفتگوهای دیگر استودیوها را می دهد و نگاه تعاملی دوره همه را به اینکار تشویق می نماید. همچنین جلسات بررسی بین گروهی و بین استودیوها در طول دوره و با فواصل منظم تشکیل می شود تا امکان گفتگو هم‌افزایی تجربیات و افکار افزایش ‌پیدا کند.

یکی از ارکان مهم استودیوهای همگرا جلسات نقد و بررسی در پایان ترم اول و دوم (پایان دوره) می باشد. در این جلسات با دعوت از صاحبنظران و اندیشمندان حوزه های مختلف تلاش می شود که دامنه گفتگو در رابطه با پروژه ها وسعت یافته و دیدگاه‌هایی به روز در اختیار استودیوها قرار بگیرد.

تهران

قرارگیری ساختمان کانون معماران معاصر در تهران، شهری با تجربیات کلیدی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی تاریخ معاصر که آنها را در قالب کالبدی شهری بازنمایی می کند و مهمترین صحنه مواجه زیست ایرانی و مدرنیته است، باعث شد تا استودیوها از شروع فعالیت خود بر روی بازخوانی این شهر تمرکز کند.

استودیوها سعی می کنند با فراتر رفتن از دیدگاه کلیشه‌ای و منفی‌نگر به تهران، از این شهر و پتانسیل های نهان آن به عنوان یک منبع الهام و امکانی برای آموختن استفاده کند. در همین راستا شهر با همه آزمون‌های رسمی و غیر رسمی خود که در طول تاریخ از سر گذرانده با دقت مورد بازخوانی قرار می گیرد.
در طول دوره‌های گذشته افراد زیادی در زمینه‌های مختلف جهت شناخت تهران از جمله پاملا کریمی، نیلوفر کاخی، حامد خسروی، مبشر نکویی سخنرانی داشته‌اند.

سخنرانی ها و جلسات نقد و بررسی

در راستای ایجاد گفتمان و فراهم کردن امکان آشنایی با دیدگاه‌هایی نو، همگرا دایما می کوشد تا با دعوت از صاحب نظران پیشرو رشته‌های مختلف فرصت های بیشتری برای کسب دانش و اشتراک‌گذاری تجربه های خود را فراهم کند. این گفتگوها در قالب سخنرانی و دعوت از مهمانان برای جلسات نقد و بررسی صورت می گیرد.
با توجه به گسترش امکان ایجاد ارتباط مجازی با موسسات و افراد صاحب اندیشه و تجربه سالهای گذشته کانون معماران معاصر در این رابطه، امسال تلاش می شود تا در کنار شخصیت‌های علمی شناخته شده در ایران از چهره‌هایی که به علت دوری فیزیکی کمتر قابل دسترس بوده‌اند استفاده بشود. در سالهای گذشته در کنار سخنرانی هایی که با اعضا علمی موسسات آموزشی چون Sci-Arc و Iaac برنامه ریزی شده بود، مهمانان سرشناسی چون ……..

در جلسات نقد و بررسی و سخنرانی های همگرا حضور داشته‌اند.

زندگی و فرهنگ استودیو

تجربه ۹ ماهه همگرا، تجربه پیوستن به یک فرهنگ است. فرهنگی که مدام تشویق به تجربه‌گرایی می کند و هیچ ترسی از خطا کردن ندارد. فرهنگی که تفکر انتقادی را قدر می نهد و بلندپروازی را ترویج می کند. واپس گرایی را بر نمی‌تابد و به خوانش انتقادی و سازنده از تاریخ و چگونه بودنمان باور دارد.
۹ ماه دوره همگرا، ۹ ماه تلاشی عملگرایانه، بی وقفه و با تمرکز برای جستجو و کشف دریچه‌هایی به دستاوردهایی نو و معتبر برای آینده است. تجربه ای مبتنی بر گفتمان و با اعتقاد به هم افزایی دانش در فضای شفاف و همراه با کار در کنار یکدیگر.

دوره نظری، اندیشه و تفکر انتقادی

امسال دوره نظری، همگام با استودیو‌های طراحی، بر تبیین بنیان‌های نظری تزهای فکری هر چهار استودیو تمرکز خواهد کرد. در طول دوره تلاش خواهد شد با بررسی ریشه‌های فکری و نمونه های مرجعی (precedent) مرتبط با پروژه فکری هر استودیو، امکان بسط نظری این اندیشه‌ها فراهم گردد.
بخش دیگر فعالیت‌های این دوره که در موازات و متداخل با موضوع اولیه انجام خواهد شد، تمرین‌هایی برای آشنایی با تفکر انتقادی و نگارش نقادانه است. تمرین هایی که به منظور ایجاد فضایی برای نقد و چالش محتواهای ارایه شده است. در این بخش شیوه های نقد درونی و بیرونی تمرین شده و نحوه تولید متن و روش‌ها(تکنیک‌ها) ینگارش انتقادی مورد بررسی خواهد گرفت.

در دوره های نظری، علاوه بر ارائه برخی مبانی در کلاس، لکچرهایی به دعوت مدرس دوره انجام میپذیرد که از جمله آنها در سالهای گذشته می‌توان به ارائه آیدین ترکمه در باب تولید فضای لوفور، آرین خلیقی درباره معماری معاصر در ژاپن، سعید ماخانی درباره مفاهیم کلیدی در فلسفه سیاسی، پرشیا قره گوزلو درباره مفاهیم کلیدی در خوانش شهر، آرش بصیرت درباره شهرسازی انتقادی و شروین وکیلی در باب جامعه شناسی خیابان لاله زار اشاره کرد.
در این دوره‌ همچنین محصول کار فکری و عملی شرکت کنندگان در مقاطع مختلف به داوری مدعوین صاحب نظر گذاشته می شود. از جمله افراد دعوت شده می توان به آرش نصیری، کوروش رفیعی، سامان سیار اشاره کرد. از محصولات این استودیو به خوانش های دانشجویان از گالری های سرپنتاین که در قالب یک کتابچه به نگارش در آمده است و با پایان ویرایش در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت می توان اشاره کرد.

دوره فرم، ارایه و بازنمایی (Presentation and Representation) دیجیتال
آموزش های انجام شده در این دوره با هدف افزایش مهارت‌های دیجیتال در مدل سازی سه بعدی، ارایه و بازنمایی معماری شرکت کنندگان برنامه ریزی شده تا فرصت کشف و بروز ایده های آن ها با اتکا به توانایی های بیشتر برای بروزشان هموارتر شود. تمرینات در روند یک پروژه معماری انجام می شود تا مفاهیم و مهارتهای آموزش داده شده در حین کار فکری و به عنوان ابزاری که فرد در داخل امکانات آن به ایده‌پردازی دست می زند برای شرکت کنندگا جا بیفتد.
برای طراحی تمرین این دوره به مانند سالهای گذشته به خارج از دیسیپلین معماری و به سراغ سینما می رویم. سینما بهعنوان یک پدیده زمانمند/ فضامند همانند معماری به بازنمایی واقعیت می پردازد، هرچند که معماری می تواند به واقعیتی عینی تبدیل گردد. از همین جهت روش هایی که سینما برای بازنمایی به کار می برد مورد مطالعه قرار گرفته و الهام‌بخش استودیو در جستجو برای یافتن امکاناتی جدید از بازنمایی و انتقال مفاهیم در معماری خواهد بود.
در سالهای گذشته این دوره، آثار سینمایی متعددی مورد بررسی قرار گرفت که ماحصل دوره سوم و مطالعه بر روی فیلم دستفروش و پروژه‌های آن، بستری را برای یک نمایشگاه و رویدادی با حضور اصغر فرهادی و گروهی از معماران فراهم نمود.

علیرضا تغابنی_مدرس استودیو طراحی
کامران حیرتی_مدرس استودیو طراحی
هومن طالبی_مدرس استودیو طراحی-دایرکتور استودیو همگرا
فرشاد مهدی زاده_مدرس استودیو طراحی
محمد یاسر موسی پور_مدرس دوره های تئوری و نظری
مریم پوستی_مدرس استودیو طراحی
فرشاد نصیری_مدرس استودیو تکنیکال

استودیوهای طراحی

استودیو تراکم
مدرس:علیرضا تغابنی
تراکم در تهران با ضابطه 60 درصد سطح اشغال شکل گرفته است در حالی‌که به نظر می‌رسد
می توان با تعریف هوشمند تر از تراکم، آلترناتیوهای جایگزینی برای توسعه فضاهای شهری ارائه داد. آلترناتیو هایی که بتوانند محیط های سکونت بهتری با همان تراکم ایجاد نمایند.
در ابتدا تلاش می شود تا درک بهتری از فضای پر و خالی و رابطه آن با کیفیت فضایی شکل گرفته، بدون در نظر گرفتن مقیاس انسانی، حاصل شود. اسامی تعدادی از مجسمه سازان که آثار خود را با بازی فضاهای پر و خالی شکل می‌دهند در اختیار گروه قرار می گیرد تا هر فرد با انتخاب یکی از آن هنرمندان به بررسی آثار او پرداخته و بتواند تحلیل مناسبی از نقش فضای پر و خالی در آن ها ارائه دهد، اینکه چگونه مجسمه ساز با به کارگیری توده و وید کیفیت‌های فضایی و فرمی دلخواه را ایجاد می‌کند. پس از آن با برگزیدن یک اثر جزء اصلی شکل دهنده یا همان ژن اثر را استخراج می نماید.

3
2
1

استودیو ساختارهای هتروژن
مدرس:کامران حیرتی
شهر های ما توسط مکان‌های های ما شناسایی می‌شوند.شاید این برعکس دیدکاهی باشد که مکان‌ها را دستاورد فضا میداند. در شهر های ما مکان‌هایی وجود دارد که در آنجا اتفاقات پیش بینی نشده بسیاری بوجود می‌آیند. چیزها، اتفاقات و مکان‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند که از قبل طراحی نشده اند و همنشینی آنها رخدادهایی فضایی ایجاد می‌شود take placeکه از تک تک آن چیزها، اتفاقات و مکان‌ها شگرف‌ترو جذاب تر است. به سادگی می‌توان گفت خیلی از آن فضا ها را معماران طراحی نکرده اند بلکه بسیار خود انگیخته و مردمی بوجود آمده اند. اینجا دیگر صحبت از مکان هاست. نظیر بازار‌های مکاره ، راسته های بازار، یا صحنه تئاتر، پیاده رو ها و…. که در آنها مکان‌های مختلف بازتولید میشوند و فضا حائز وضعیت‌های متکثر می‌باشد و زندگی تمام و کمال در آن جاریست. در این مکان ها دیسیپلین فضایی خاصی وجود ندارد که حول یک ایده مرکزی شکل گرفته باشد. بنابراین این مکانها هستند که در کنار هم جاسازی شده‌اند و این تکثر است که فضا را مکانمند کرده است. بنابر این آنچه اهمیت دارد این است که چه عواملی بعضی مکان‌ها را حایز چنین کیفیتی می‌کند و چقدر از این کیفیت ساخته و پرداخته تفکر معماری است و چگونه یک معمار می‌تواند آگاه به این وضعیت باشد و بتواند فضا را واجد این مکانمندی نماید. برای ایجاد یک برداشت عمیق تر و یک تمرین دقیق بر آن شده ایم که یک خیابان را که واجد این‌چنین شرایط خاص می‌باشد مورد مطالعه قرار دهیم..

5
4

بریف استودیو شلوغی
استودیو شلوغی امسال به بررسی و شناختى ساختاری از مسأله ‹شلوغی› به عنوان يك مفهوم فكرى و يك كيفيت فرهنگى كه در ايران نمود ويژه دارد پرداخت. ما در اين استوديو به تجربه اندوزى معمارانه با استفاده از ايده ‹شلوغى› به عنوان ابزارى كه امكان هم نهى عناصر متعدد با كيفيتهايى متفاوت را ايجاد مى كند و به جاى منطق طبقه بندى و جدا سازى، كيفياتى چون نفوذ پذيرى، تكثر و ادغام را افزايش مى دهد، پرداختيم.
فاز اول :در مرحله اول استوديو به کمک تولید ترسیمات تحلیلی از غذاهاى ايرانى كه به عنوان یک محصول اجتماعى/ فرهنگى متضمن كيفيت شلوغى بودند سعی بر شناخت ساختارهاى توليد كننده ‹شلوغى› و تدقيق مفهوم آن ها نموديم. در ادامه تلاش شد تا با استفاده از اين مفاهيم و در يك تمرين بازيگوشانه معمارى، آثار شاخصى از فزهنگ معمارى كه در بستر فكريى متضاد با مفاهيم شلوغى شكل گرفته اند با تعبيرى جديد بازتوليد شوند.
فاز دوم :رودخانه كن به  عنوان پر آب ترين و طولانى ترين (٣٣ كيلومتر) رودخانه از ميان ١٣ رودخانه تهران، تا مدتها مرز غربى تهران مدرن محسوب مى شد و محل جايگيرى بعضى از مهمترين زيرساخت هاى تهران و دريچه هاى اتصالى آن (فرودگاه، ورزشگاه بين المللى آزادى و …) به فراى خود بوده است.  در فاز دوم استوديو، تيم ها تلاش كردند تا به واسطه پتانسیل دیاگرام ها ی شلوغی تجربه تک لایه ی خود را به تجربه چند لایه اى تبدیل نمايند كه سوار بر اين پتانسيل كن، امكاناتى نو را براى اتصال تهران به فراى آن مهيا كند.

7
6

بریف استودیو شکل دهی اتفاق
امكانات، محدوديتها و يا ظرفيتهاى كالبدى، فرهنگى و اقتصادى بستر مانند زمان، متريال، مسائل اقليمى و … همگى عواملى هستند كه شخصيت و رفتار بستر را شكل ميدهند و هر كدام به طور خاص طراح را مجبور به حذف و یا انتخاب آن ها جهت رسيدن به راهبرد طراحى و جهت گيرى خاص نسبت به بستر ميكند و در ادامه ايده اى كالبدى وابسته به فرم در بكارگيرى و كنترل متريال با تكنيكهايى مشخص، ساختار محصول را در مسير استراتژى طراح به
محصول نهايى میرساند. رسيدن و محقق شدن اين ايده ميتواند به واسطه مطالعات متريالي خاص، هندسه اى كه بتواند عملكرد و يا رفتار سايت را سازماندهى كند، مطالعه و تحليل اطلاعات بستر و يا به واسطه تكنيك ساخت مشخص، حاصل شود. گرايشهاى مختلف معارى و خلق صرفا حوضه هايى هستند با ابزار و رويكردهايى مختلف در كنترل و سازماندهى بخشی از گزينه ها و شخصيتهاى بستر ، كه هيچ كدام برترى نسبت به ديگرى از لحاظ روند طراحى و خلق محصول ندارند. ميتوان گفت روند طراحى به خودى خود و به صورت فرمولي كلى و از پيش تعين شده براى خلق محصول در قالب يك سيستم و روندى كه با وارد نمودن داده ها و نيازهاى اوليه ثابت بتوان به محصول نهايى رسيد، وجود ندارد، بلكه اين روند طراحى است كه توسط طراح ميبايست با توجه به داده ها و امكانات بستر طراحى و خلق شود.

.

8
9

دوره های تکمیلی

2
1

دوره های نظری
دایرکتور:محمد یاسر موسی پور
تئوری معماری، فضایی برای اندیشیدن به معماری است‌. اگرچه در مواقع بسیاری این تئوری ها به کالاهایی برای مصرف منفعلانه و به دور از تفکر مبدل می شوند .به منظور تمرین مواجهه فعال با تئوری معماری، در این مدرسه فعالیت تئوریک پیرامون معماری در دو بخش موازی و متداخل دنبال می شود. بخش اول شامل مجموعه ای از لکچرهای دسته بندی شده است که عموما درباره مسئله معاصریت و تهران معاصر صورت بندی خواهند شد و بخش دوم مرتبط با تفکر انتقادی و نگارش نقادانه است. بخش اول به دنبال تولید محتوای اندیشه و بخش دوم به دنبال ایجاد فضایی برای نقد و چالش محتواهای ارائه شده است.
در بخش اندیشه و نگارش انتقادی، شیوه های نقد درونی و بیرونی اندیشه ها تمرین خواهد شد و دیالوگ درونی با نظام های فکری عرضه شده، قرائت آثار استودیوهای همگرا، و در نهایت تولید متن و تکنیک های نگارش انتقادی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
.

IMG_4153
2-2

دوره های تکنیکال
دایرکتور: فرشاد نصیری
استودیوی تکنیک های ترسیم معماری بر مسئلۀ Drawing (ترسیم) متمرکز است و در قالب یک استودیوی اکسپریمنتال و بینارشته ای، با گریز به دیسیپلین های دیگری همچون هنر و سینما در کنار استودیوهای همگرای مدرسۀ معماری کانون معماران معاصر و به عنوان مکملی با این استودیوهای طراحی فعالیت می کند. هدف استودیو آزمودن، تحلیل و استفاده از ابزارهای ترسیم و بازنمایی برای آفرینش ساختارهای معماری به واسطه امکاناتی بدیع بوده و تلاش استودیو بر این است تا از ابزارهای کلیشه ای ترسیم معماری (پلان، مقطع، پرسپکتیو، آیزومتریک) فاصله گرفته و در کنار توسعۀ ایده ها بیان های ترسیمی جدیدی کشف کند. موضوع استودیو در این سال تحصیلی “غیرممکن بودن” می باشد و دانشجویان سعی بر این داشته اند تا “غیرممکن بودن” را مورد تحقیق و بررسی قرار داده و در قالب پروژه های ترسیمی خود پاسخ مناسبی به این موضوع بدهند.

زندگی و فرهنگ استودیو

آنچه دانشجویان در استودیوی همگرا برای هشت ماه تجربه میکنند نمونه ای از فرهنگ و زندگی حرفه ای است که در آینده با آن مواجه میشوند. سفر ها رویداد ها و اتفاقات در این مدت همه و همه بخشی از این زندگی به شمار میآید. در این زمان دوستی ها و خاطرات و آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان و اساتید بالقوه شبکه ای از ارتباطات حرفه ای را در آینده شکل میدهد.
در طول این دوره ی هشت ماهه دو سفر برای دانشجویان برنامه ریزی شد. که در سفر اول دانشجویان با همراهی فرشاد مهدیزاده از شهر اصفهان بازدید کردند و در تمرینی تلاش کردند به خوانشی شخصی نسبت به بافت این شهر دست پیدا کنند.

جلسات نقد وبررسی

در صورت ثبت نام در شهریور ماه

25،650،000 تومان

در صورت ثبت نام در مهر ماه

28،500،000 تومان

در صورت ثبت نام در شهریور ماه 25،650،000 تومان
– در صورت پرداخت نقدی 10% تخفیف 23،085،000 تومان
– در صورت پرداخت اقساط
1- 5% تخفیف بابت پرداخت 50% به صورت نقدی ( 12،183،750 )و 50% طی یک فقره چک ( 12،183،750 ) به تاریخ 01/12/1399
2- 5،650،000 تومان نقد و مابقی طی 10 فقره چک به مبلغ 2،000،000 تومان هر ماه از تاریخ 01/08/1399 دریافت میگردد.

در صورت ثبت نام در مهر ماه 28،500،000 تومان
– در صورت پرداخت نقدی 10% تخفیف 25،650،000 تومان
– در صورت پرداخت اقساط
1- 5% تخفیف بابت پرداخت 50% به صورت نقدی ( 13،537،500 )و 50% طی یک فقره چک ( 13،537،500 ) به تاریخ 10/12/1399
2- 6،500،000 تومان نقد و مابقی طی 10 فقره چک به مبلغ 2،200،000 تومان هر ماه از تاریخ 10/08/1399 دریافت میگردد.

شرایط کلی ثبت نام
1- تماس دانشجو با مشاورین
2- مطرح شدن تمامی شرایط ثبت نام توسط بخش ثبت نام از جمله شرایط مالی و در صورت نیاز به ایجاد شرایط خاص مطرح شدن با بخش مالی و اعلام نتیجه نهایی به بخش ثبت نام
3- دریافت مدارک دانشجو قبل از رزرو (کارت ملی، شناسنامه، مدرک تحصیلی، یک قطعه عکس)
4- حضور دانشجو برای ثبت نام
5- ارسال فیش های واریز توسط دانشجو به واتس اپ واحد آموزش یا مالی
6- دریافت چک ها توسط واحد مالی
*دانشجویانی که در مرحله اول ارسال پورتفولیو پذیرفته شدند اما با دانشجویان پذیرفته شده مرحله دوم ثبت نام میکنند صرفا مشمول شرایط ثبت نام کنندگان مرحله دوم ثبت نام خواهند بود.

مشاوره ثبت نام

  • Accepted file types: pdf.
    لطفا فایل پورتفولیو خود را در قالب یک فایل پی دی اف ارسال بفرمایید *حداکثر حجم مجاز فایل سی مگابایت

اطلاعات تماس

آدرس:میدان آزادی، اتوبان لشکری، بعد از مترو بیمه، پلاک ۳۱، کارخانه نوآوری آزادی، سوله هفت و هشت، کانون معماران معاصر.

شمارهای تماس:
09025064086