1 معماری معاصر ماده تا انتزاع آرین خلیقی

سلسله سخنرانی‌های ۲۰۲۲ معماری معاصر: از مادّه تا انتزاع

کیوریتور : آرین خلیقی

شاید برجسته‌ترین ویژگی معماری معاصر تکثّر جریان‌ها در آن باشد. این تکثرِ بی‌سابقه منجر به ظهور پدیده‌ای شده که از آن با عنوان “سردرگمی دیسیپلینی” نام می‌برند. در فضایی که چیزی به عنوان جریان غالب بر فضای معماری حاکم نیست، بسیاری برای رهایی از این سردرگمی و درک بهتر صحنه‌ی معاصر به دسته‌بندی جریان‌های موجود با برچسب‌های گوناگون می‌پردازند. این دسته‌بندی‌ها امّا گاهی بیشتر از اینکه راهگشا باشند موجب نوعی تقلیل‌گرایی می‌شوند که در آن پیچیدگی‌ها و درهم‌تنیدگی نیروهای دخیل در معماری مورد توجه قرار نمی‌گیرند. راه برون رفت از این سردرگمی شاید مطالعه وضعیت حال بر اساس مولفه‌های بی‌زمان معماری مانند فرم و مصالح از یک طرف و مولفه‌های زمان‌مند پیرامونی مانند شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی از طرف دیگر باشد.
مجموعه “سخنرانی‌های معماری معاصر: از مادّه تا انتزاع” می‌کوشد تا با طرح یک چارچوب نظری مشخص و به دور از برچسب‌ها و دسته‌بندی‌های محدودکننده، به معرفی دفاتر معماری معاصر از نقاط مختلف دنیا بپردازد که در شکل‌گیری فضای معاصر موثر بوده‌اند. دفاتری که اهمیت آنها صرفاً نه در مقیاس یا تعداد کارهای ساخته‌شان، بلکه در تاثیر‌گذاری آنها بر جریان‌های معاصر معماری است.
این سخرانی‌ها حدوداً ماهی یک بار به صورت آنلاین برگزار می‌شود و در هر جلسه یک معمار به معرفی کارهای دفتر خود می‌پردازد. هدف این برنامه آشنایی بیشتر با صداهای تاثیرگذار امروز و شناخت بهتر صحنه‌ی معماری معاصر است

1 معماری معاصر ماده تا انتزاع آرین خلیقی
در این جلسه آرین خلیقی، به عنوان کیوریتور این سلسله رویداد، به طرح مباحث مقدماتی از موضوع و هدف رویداد پرداخته است.

سخنران: آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۲۵ دی ۱۴۰۰

ساعت: ۱۹:۰۰

دایرکتور: آرین خلیقی

jennifer bonner poster

جنیفر بانِر استاد معماری در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد (Harvard University Graduate School of Design)است. بانر دفتر معماری خود MALL را در سال 2009 تأسیس کرد. او که متولد ایالت آلاباما است موفق به دریافت جایزه لیگ معماری برای معماران جوان و طراحان (Architectural League Prize for Young Architects + Designers)، و نیز جایزه صداهای نوظهور (AIA / انجمن معماران جوان)، جایزه معماری پیشرو (P/A) و Next Progressives (Architect Magazine) شده است. بانِر اولین دریافت‌کننده بورسیه تدریس سالانه در دانشگاه Woodbury در لس‌آنجلس بوده و به عنوان مدرّس ممتاز استودیو TVSDesign در موسسه فناوری جورجیا (Georgia Institute of Technology) برگزیده شده است. او پیش از این نیز به تدریس استودیوی طراحی و ارائه‌ی سمینار در دانشگاه آبِرن، مدرسه انجمن معماری لندن (the Architectural Association) و دانشگاه لوند (Lund University) پرداخته است. بانِر تجربه‌ی کار در دفتر معماری فاستر و شرکا (Foster + Partners) و دفتر معماران دیدیوید چیپرفیلد (David Chipperfield Architects) را دارد.

سخنران: جنیفر بانر | Jennifer Bonner

میزبان: آرین خلیقی

برگزار شده در روز: پانزده بهمن ۱۴۰۰

ساعت: ۱۹:۳۰

دایرکتور:  آرین خلیقی

moon hoon poster 3

مون هون در سال ۱۹۶۸ متولد شد. او فرزند یک زمین‌شناس و یک معلم انگلیسی است و دوران کودکی خود را در شهر سانگدونگ-ایوپ (Sangdong-eup) در استان گانگوون (Gangwon) و دوران نوجوانی خود را در جزیره تاسمانی استرالیا گذراند. او از دپارتمان معماری «دانشگاه اینها» در کره جنوبی و دانشکده معماری و برنامه‌ریزی MIT در ماساچوست فارغ التحصیل شده است. او دفتر مونبالسو را در سال ۲۰۰۱ تاسیس و از آن زمان تاکنون یک معمار فعال و پرکار بوده است. آثار مهم او عبارتند ازRock It Suda،Lollipop House، Panorama House، Ongdalsam، K-Pop Curve، و موزه سانگ‌ سانگ که در سال ۲۰۰۵ جایزه موسسه معماران کره را دریافت کرد.
او از طریق روش‌های مختلف بیان و بازنمایی از جمله ترسیمات دستی، اینستالیشن‌ها و اجراهای خلاقانه‌ی تجربی از محدودیت سبک‌های شناخته شده عبور می‌کند. مون هون در سال ۲۰۰۹ از سوی اساتید معماری به عنوان یکی از دوازده معمار برتر کره انتخاب شد. در سال ۲۰۱۴ به دوسالانه ونیز دعوت شد و تعدای از ترسیمات خود را در آنجا به نمایش گذاشت. برخی از نقاشی‌های او در مجموعه‌های بنیاد شوبان (Tchoban Foundation) در برلین آلمان قرار گرفته‌اند.

سخنران: مون هون | Moon Hoon

میزبان: آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۸ اسفند ۱۴۰۰

ساعت: ۱۶:۰۰

دایرکتور: آرین خلیقی

edvardo modiero poster

ادواردو مدیه رو معمار و مدرس کالج معماری و برنامه ریزی شهری دانشگاه میشیگان است. او قبلا در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، دانشگاه پلی تکنیک مادرید و برنامه تابستانی دانشکده طراحی فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد تدریس کرده است.

ادواردو دارای مدرک کارشناسی ارشد در معماری با رتبه ممتاز از دانشگاه پلی تکنیک مادرید و کارشناسی ارشد در معماری از دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد است. آثار او در چهاردهمین دوسالانه معماری و شهرسازی اسپانیا، شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز و Colegio de Arquitectos de Madrid به نمایش گذاشته شده است. او دریافت کننده کمک هزینه تحصیلی افتتاحیه فیشمن 2019-20 در دانشگاه در دانشگاه میشیگان، کمک هزینه تحصیلی KPF 2018، کمک هزینه تحصیلی RCC در دانشگاه هاروارد و صندوق آرتور لمن است.

سخنران: ادواردو مدیه رو | Eduardo Mediero HANGHA 

میزبان: آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

ساعت: ۱۹:۳۰

دایرکتور: آرین خلیقی

توضیحات جلسه پنجم: ویلیام (لیام) بنیانگذار و مدیر دفتر WOJR و استاد معماری در دانشگاه MIT و همچنین یکی از اعضای موسس Collective-LOK است. لیام تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه هاروارد GSD دنبال کرد و در آنجا جایزه طراحی دانشکده معماری دپارتمان معماری را دریافت کرد. از سال 2019، او همچنین مدیر طراحی پروژه سامارا در Airbnb است. او دریافت کننده بورسیه معماری رم 2012-2013 است که توسط آکادمی آمریکایی در رم اعطا می شود. او در سال 2011 جایزه لیگ معماری برای معماران و طراحان جوان را دریافت کرد.
او قبلا در دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه ایالتی اوهایو تدریس کرده است. او قبل از پیوستن بهMIT، استادیار دانشگاه تگزاس در آستین بود و در آنجا سمینارهای تئوری پیشرفته و استودیوهای طراحی را در برنامه درسی فارغ التحصیل تدریس می‌کرد. درMIT،O’Brien در حال حاضر دارای کرسی توسعه شغلی سبز سسیل و آیدا است و به استودیوهای طراحی در برنامه های کارشناسی ارشد و کارشناسی تدریس می‌کند.

سخنران: ویلیام (لیام) اُ برین (WOJR)

میزبان:  آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

ساعت: ۱۹:۰۰

دایرکتور: آرین خلیقی

thomas dexiadis poster
توماس دکسیادیس، ASLA، یک معمار و معمار منظر بین المللی است. او مدرک لیسانس خود را در سال 1992 از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. متعاقباً در دو رشته معماری و معماری منظر در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد (M. Arch, MLA,) و در سال 1998 فارغ التحصیل شد. او در پایان نامه کارشناسی خود با عنوان Kastanitsa روستای تاریخی Tsakonian را مطالعه کرد. پایان نامه تحصیلات تکمیلی او، طراحی برای دموکراسی، به رابطه بین فرم فضا و عملکرد سیاسی می پردازد. او دستیار تدریس در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد بود و جوایز آکادمیک مانند بورسیه کالج هاروارد، جایزه توماس تی هوپس، جایزه رودولف آرنهایم و جایزه پنی وایت را دریافت کرده است. او در سال 1999 به یونان بازگشت، و به عنوان مدیر بخش کمیته سازماندهی المپیک آتن (1999-2003)، مسئول چشم انداز و منظر شهر بود. او همزمان مشاور سازمان برنامه ریزی آتن (1999-2001) بود. او سپس به تدریس در دانشگاه پاتراس پرداخت. او در حال حاضر رئیس شورای انجمن محیط زیست یونان برای حفاظت طبیعی و فرهنگی است. توماس برای کنفرانس هایی با تمرکز بر اکولوژی، چشم انداز، و شهر مطلب نوشته و در آنها شرکت کرده است. توماس در سال 1999، دفتر معماری و معماری منظر +doxiadis را تأسیس کرد که به طراحی بر اساس اصول اکولوژی محیط زیست و منظر می پردازد. این دفتر متشکل از معماران و معماران منظر است و دارای همکاری های بین المللی گسترده ای است. پروژه‌ها شامل طراحی توسعه‌ها، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، اقامتگاه‌ها، استراحتگاه‌ها، مداخلات شهری، مرمت چشم‌انداز، و سیاست‌گذاری است. این دفتر جوایزی مانند Architectural Review Emerging Architecture Awards  سال 2010 (تمجید) و جایزه اول برای طراحی فضای شهری مقابل موزه جدید آکروپولیس را دریافت کرده است.

سخنران: توماس دکسیادیس (Doxiadisplus)

میزبان: آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۱۱ تیر ۱۴۰۱

ساعت: ۱۹:۰۰ 

دایرکتور: آرین خلیقی

thomas dexiadis poster

امین طاها در برلین متولد شد و از سال 1974 در بریتانیا اقامت گزید. او یک استودیوی مستقل را در سال 2003 راه اندازی کرد و گروه GROUPWORK را به عنوان یک صندوق مالکیت مشترک کارکنان که در حال حاضر به عنوان رئیس آن حضور دارد، تاسیس کرد. امین علاوه بر اجرای طراحی و جزئیات پروژه‌ها، در زمینه معماری تدریس و سخنرانی کرده، در هیئت داوران جوایز ملی و بین‌المللی RIBA حضور داشته و به گروه‌ها و صندوق‌های مرتبط با تحقیق در مورد مساله مالکیت کمک می‌کند.

دفتر GROUPWORRK برای کارهای ساخته شده خود جوایز بین المللی متعدد، از جلمه جوایز متعدد RIBA را کسب کرده و در فهرست نهایی جایزه استرلینگ و دو نامزدی جایزه اتحادیه اروپا Mies در سال 2019 قرار گرفته است. پروژه های این دفتر در سطح جهانی توسط نشریاتی مانند Architectural Review، Architecture Today، I Focus، AIT Magazine، L’Architecture d’Aujourd’hui، Blueprint، Wallpaper، The Guardian و Financial Times منتشر شده اند.

سخنران: امین طاها

میزبان:  آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۸ مرداد ۱۴۰۱

ساعت: ۱۹:۰۰

دایرکتور: آرین خلیقی

تهران، میدان آزادی، بزرگراه لشگری، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت‌و‌هشت، کانون معماران معاصر


شماره تماس : ۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷
کد پستی : ۱۴۶۶۷۱۳۸۴۴
ایمیل واحد آموزش education@caai.ir
ایمیل کانون : info@caai.ir