در این دوره تلاش داریم تا در نه جلسه درس گفتار و یک جلسه ارائه و نمایش، بر اساس دیاگرام و گاه نماهای تولید شده در طول ترم، ضمن توجه به توالی رویکردهای تاریخی- تئوری معماری ، تاریخ اندیشههای معماری که در قالب نوشتار ثبت شده یا نشدهاند را با معماری ساخته شده و ترسیم شده مقایسه و تأثیر آنها بر یکدیگر را در زمانی غیرخطی بررسی کنیم. با دیدگاههای متفاوت در بستر تاریخی زیبایی شناسی، تکنولوژی، جامعه، فرهنگ و نظریههای شهری تا نگاه نظریه پردازانِ استقلال معماری، بدون داوریهای شخصی، متعصبانه و بر اساس مقایسههای تاریخی آشنا شویم.
و همچنین در حالیکه تئوری های معماری خود به بخشی از فرایند تاریخ تبدیل شدهاند، آنها را با توجه به پیش فرضها، اهداف و مخاطب آن بسنجیم ودر خلال این جلسات با طرح مفاهیم و تصاویر و گفتگوهای متقابل به این پرسشها بپردازیم:
– دانش تئوریک برای معماری که به پرکتیس و کنش فعال معماری مشغول است، چه ضرورت هایی دارد؟
-آیا تئوری معماری به یک زمینه تاریخی تعلق دارد و نقش علت و معلولی در شکل گیری این تئوری ها چیست؟
-تئوری معماری و تاریخ تئوری معماری چه تعاریفی دارند و آیا از یکدیگر جدا هستند؟
و درانتها چند متن معاصر را در ارتباط با روند شکل گیری تاریخ تئوری معماری بخوانیم و تحلیل کنیم و با ادبیات انتقادی آنها آشنا شویم.
سعی خواهیم کرد تا در این مسیر بر این منابع تکیه کنیم:
History of Architectural Theory by Hanno-Walter Kruft
تاریخ تئوری معماری جلد 1،2و 3 – ترجمه پویان روحی. کتابکده کسری
Philosophy for Architect by
Branko Mitrovic
فلسفه برای معماران نشر فکر نو، برانکو میتروویچ ترجمه احسان حنیف
Art through the ages by
Helen Gardner revised by Horst Delacroix
هنر در گذر زمان، هلن گاردنر، نشر آگاه
Architectural Paradox- The pyramid and the labyrinth by Bernard Tschumi (Article)
Architecture and the Problem of the Rhetorical Figure by Peter Eisenman (Article)
From Symbol to Allegory: Aby Warburg’s Theory of Art
تصاویر تاریخ: والتر بنیامین و اَبی واربورگ
نوشتهی کورنلیا زامبوش، ترجمهی مهدی قادرنژاد حمامیان
کامنت ها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.