سلسله نشست‌های مربوطیت/ Relevancy | فصل دوم

کیوریتور : علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

سخنران: هامد جابرها

تاریخ برگزاری: ۱۵ تیر ۱۴۰۳

ساعت: ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

میزبان: سهراب احمدی

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

وضعیت: در حال ثبت نام

معناها از خلال روابطی که میان چیزهای گوناگون می‌سازیم، تولید می‌شوند. موضوعیت هر چیز، وابسته به شبکه‌ای از روابط است که آن را احاطه کرده‌. در دوره‌ی یکم رویداد‌های مربوطیت، پی بردیم که هر هفت هنرمند دعوت‌شده، به «پژوهش» در شکل‌های مختلفش توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. هم‌چنین، «فقدان» و «کار بر روی لحظه‌ای از واقعیت_ چه لحظه‌ای مهم و تاریخی و یا لحظه‌ای روزمره و نامرئی- » از رویکردهای این هنرمندان در مواجهه با شرایط است.
در دوره‌ی دوم رویداد «مربوطیت»، بر اینجا و اکنون تاکید بیشتری می‌کنیم و از هفت هنرمند معاصر می‌پرسیم که، «آن‌ها چطور خود را به اینجا و اکنون، متصل می‌کنند؟»
هر کدام از این هفت هنرمند، در خلال یک سخنرانی، و با معرفی برخی از آثارشان در نسبت با پرسش مطرح شده، پروژه فکری و مسیری را که طی کرده‌اند، با ما در میان می‌گذارند.

 

نشست-اول-2

در نشست اول از دوره‌ی دوم رویداد «مربوطیت»، با حضور مهران مهاجر (عکاس و مترجم)، از خلال روابط بین آثار و چیزهای گوناگون و با تاکید بر اینجا و اکنون، معناهای ساخته شده در آثار ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این نشست، هادی آذری به بازنمایی پروژه فکری مهران مهاجر از نگاه خود می‌پردازد.

سخنران: مهران مهاجر

تاریخ برگزاری: ۲۸ مهر ۱۴۰۲

ساعت: ۱۷:۳۰

میزبان: هادی آذری

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

نشست-دوم-2

شهریار توکلی (عکاس) در نشست دوم از فصل دوم مربوطیت، از “عکاسی نکردن” به عنوان بخشی از کنش خود به وضعیت معاصر یاد می‌کند. این نشست با همراهی مهدی وثوق‌نیا به عنوان میزبان برگزار شد.

سخنران: شهریار توکلی

تاریخ برگزاری: ۲۴ آذر۱۴۰۲

ساعت: ۱۷:۰۰

میزبان: مهدی وثوق‌نیا

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

مربوطیت جلسه سوم

اگر یک فیلمساز کور شود چه‌کار باید بکند؟ این سوال، بهانه‌ای بود برای شروع نشست سوم رویداد مربوطیت.
محمد شیروانی در ابتدای جلسه چشمان خود را بست و تا اواسط رویداد با چشمان بسته، به گفتگو با مخاطبان پرداخت.

سخنران: محمد شیروانی

تاریخ برگزاری: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ساعت: ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

«زوال»، نفی است؛ نفی ثبات و ماندن. دور شدن از وضعِ موجود است. گشتن است از حالی به حالتی و انقلابی است زایل‌کننده‌ی آنچه هست. فیزیکِ مبدل کردن است؛ گونه‌ای را به‌گونه‌ای، فرمی را به فرمی، بودنی را به شدنی. زمان‌مند است. نافرمان و آشوب‌طلب است. ضد تاریخ و خاطره است و در افعال و اندیشه‌ها بسط می‌کند. ژانوس1 است؛ آیینه‌ای برابرِ آیینه‌ای. خود بودن است از رهگذر دیگری. که هشیاری به آن، مدام حدودش را به عقب می‌راند چون زمان به میلِ نیروی دربرگیرنده آن مجهول و بی‌ثبات است. در پسِ هر تغییری، انفجاری از کنش‌ها و واکنش‌ها دارد. و هم؛ مرکزِ تلاقی نیروهاست. سیاهچاله‌ای است که جاذبه‌اش هر جاذبه‌ای را در خود می‌کشد. به تدریج و آرامی افتادن و افت کردن است. در مسیری دایمی از فروپاشی و بازایستادن است و سپس بازحرکت کردن در طول زمان. و نیز کاهش تدریجی کارایی و انسجام درونی ساختارهاست است.

* در اساطیر رومی، ژانوس، خدای دروازه‌ها، درب‌ها، گذرگاه‌ها و مسیرهای ورودی، و همینطور خدای آغازها و پایان‌ها بود. برجسته‌ترین میراث باقی مانده از ژانوس در فرهنگ مدرن، همنام او یعنی ماه ژانویه می‌باشد که ماه نخست سال می‌باشد. دلیل این نام‌گذاری این است که از طرفی هر سال جدید، با این ماه آغاز می‌شود و از طرف دیگر، سال گذشته با این ماه خاتمه می‌یابد. ژانوس اغلب با دو چهره و یا دو سر به تصویر کشیده می‌شود که از این دو سر، یکی به روبرو و دیگری در جهت مخالف آن، یعنی به پشت سر نگاه می‌کند.

• نه در معنای اضمحلال، افول یا انحطاط. متمایل شدن آفتاب از وسط آسمان به سوی غروب. نیز معادل Decay در انگلیسی و decider در لاتین.

سخنران: هامد جابرها

تاریخ برگزاری: ۱۵ تیر ۱۴۰۳

ساعت: ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

میزبان: سهراب احمدی

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

وضعیت: در حال ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم رزرو نشست

تهران، میدان آزادی، بزرگراه لشگری، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت‌و‌هشت، کانون معماران معاصر


شماره تماس : ۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷
کد پستی : ۱۴۶۶۷۱۳۸۴۴
ایمیل واحد آموزش education@caai.ir
ایمیل کانون : info@caai.ir