سلسله نشستهای مربوطیت/ Relevancy | فصل دوم
کیوریتور : علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
سخنران: هما دلورای
تاریخ برگزاری: ۲۸ دی ۱۴۰۳
ساعت: ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
وضعیت: در حال رزرو
معناها از خلال روابطی که میان چیزهای گوناگون میسازیم، تولید میشوند. موضوعیت هر چیز، وابسته به شبکهای از روابط است که آن را احاطه کرده. در دورهی یکم رویدادهای مربوطیت، پی بردیم که هر هفت هنرمند دعوتشده، به «پژوهش» در شکلهای مختلفش توجه ویژهای نشان میدهند. همچنین، «فقدان» و «کار بر روی لحظهای از واقعیت_ چه لحظهای مهم و تاریخی و یا لحظهای روزمره و نامرئی- » از رویکردهای این هنرمندان در مواجهه با شرایط است.
در دورهی دوم رویداد «مربوطیت»، بر اینجا و اکنون تاکید بیشتری میکنیم و از هفت هنرمند معاصر میپرسیم که، «آنها چطور خود را به اینجا و اکنون، متصل میکنند؟»
هر کدام از این هفت هنرمند، در خلال یک سخنرانی، و با معرفی برخی از آثارشان در نسبت با پرسش مطرح شده، پروژه فکری و مسیری را که طی کردهاند، با ما در میان میگذارند.
در نشست اول از دورهی دوم رویداد «مربوطیت»، با حضور مهران مهاجر (عکاس و مترجم)، از خلال روابط بین آثار و چیزهای گوناگون و با تاکید بر اینجا و اکنون، معناهای ساخته شده در آثار ایشان را مورد بررسی قرار میدهیم. در این نشست، هادی آذری به بازنمایی پروژه فکری مهران مهاجر از نگاه خود میپردازد.
سخنران: مهران مهاجر
تاریخ برگزاری: ۲۸ مهر ۱۴۰۳
ساعت: ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰
میزبان: هادی آذری
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
شهریار توکلی (عکاس) در نشست دوم از فصل دوم مربوطیت، از “عکاسی نکردن” به عنوان بخشی از کنش خود به وضعیت معاصر یاد میکند. این نشست با همراهی مهدی وثوقنیا به عنوان میزبان برگزار شد.
سخنران: شهریار توکلی
تاریخ برگزاری: ۲۴ آذر۱۴۰۲
ساعت: ۱۷:۰۰
میزبان: مهدی وثوقنیا
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
اگر یک فیلمساز کور شود چهکار باید بکند؟ این سوال، بهانهای بود برای شروع نشست سوم رویداد مربوطیت.
محمد شیروانی در ابتدای جلسه چشمان خود را بست و تا اواسط رویداد با چشمان بسته، به گفتگو با مخاطبان پرداخت.
سخنران: محمد شیروانی
تاریخ برگزاری: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت: ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
«زوال»، نفی است؛ نفی ثبات و ماندن. دور شدن از وضعِ موجود است. گشتن است از حالی به حالتی و انقلابی است زایلکنندهی آنچه هست. فیزیکِ مبدل کردن است؛ گونهای را بهگونهای، فرمی را به فرمی، بودنی را به شدنی. زمانمند است. نافرمان و آشوبطلب است. ضد تاریخ و خاطره است و در افعال و اندیشهها بسط میکند. ژانوس1 است؛ آیینهای برابرِ آیینهای. خود بودن است از رهگذر دیگری. که هشیاری به آن، مدام حدودش را به عقب میراند چون زمان به میلِ نیروی دربرگیرنده آن مجهول و بیثبات است. در پسِ هر تغییری، انفجاری از کنشها و واکنشها دارد. و هم؛ مرکزِ تلاقی نیروهاست. سیاهچالهای است که جاذبهاش هر جاذبهای را در خود میکشد. به تدریج و آرامی افتادن و افت کردن است. در مسیری دایمی از فروپاشی و بازایستادن است و سپس بازحرکت کردن در طول زمان. و نیز کاهش تدریجی کارایی و انسجام درونی ساختارهاست است.
* در اساطیر رومی، ژانوس، خدای دروازهها، دربها، گذرگاهها و مسیرهای ورودی، و همینطور خدای آغازها و پایانها بود. برجستهترین میراث باقی مانده از ژانوس در فرهنگ مدرن، همنام او یعنی ماه ژانویه میباشد که ماه نخست سال میباشد. دلیل این نامگذاری این است که از طرفی هر سال جدید، با این ماه آغاز میشود و از طرف دیگر، سال گذشته با این ماه خاتمه مییابد. ژانوس اغلب با دو چهره و یا دو سر به تصویر کشیده میشود که از این دو سر، یکی به روبرو و دیگری در جهت مخالف آن، یعنی به پشت سر نگاه میکند.
• نه در معنای اضمحلال، افول یا انحطاط. متمایل شدن آفتاب از وسط آسمان به سوی غروب. نیز معادل Decay در انگلیسی و decider در لاتین.
سخنران: هامد جابرها
تاریخ برگزاری: ۱۵ تیر ۱۴۰۳
ساعت: ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰
میزبان: سهراب احمدی
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
وضعیت: برگزار شده
بیتا فیاضی متولد ۱۳۴۱ در تهران است. او بیش از ۳۰ سال است که در فضای هنرهای تجسمی فعالیت دارد. همکاری با هنرمندان و اشخاص فعال در زمینههای مختلف و همینطور مشارکت با افراد بدون هیچگونه تجربه هنری از هر گروه سنی از جمله عملکرد هنری او در فضای تجسمی است.
او در سال ٢٠٠۵ یکی از دو زن هنرمندی بود که با نوزادان طلایی و معلقش تحت عنوان “تقدیر” در پنجاه و یکمین بینال ونیز ایتالیا شرکت کرد. او جایزه ویژه ششمین دوسالانه هنرهای سرامیک، موزه هنرهای معاصر تهران و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران و خارج از کشور را درکارنامه فعالیت هنری خود دارد.
در نشست پنجم مربوطیت، از این هنرمند معاصر میپرسیم که، «چطور خود را به اینجا و اکنون، متصل میکند؟»
سخنران: بیتا فیاضی
تاریخ برگزاری: ۱۱ آبان ۱۴۰۳
ساعت: ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
وضعیت: برگزار شده
هما دلورای طراح گرافیک و هنرمند تجسمی، دانشآموختهی ارتباطات بصری از دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در دو حیطهی طراحی گرافیک و هنرهای تجسمی فعال است و شاید بتوان از لحاظ فرمی وجه مشترک کارهایش را در هر دو حیطه، وامداری به خط و نوشتار فارسی دانست؛ که گاه در قالب یک پوستر تایپوگرافیک نمود پیدا کرده و به تصویر کشیده میشود و گاه به شکل یک حجم عظیم پارچهای درآمده و در مکانی به نمایش درمیآید. او در کارهایش متنها، فرمها و اشکال و عناصر مختلف را از بسترهای اولیهی خود بیرون کشیده و در یک ساختار جدید به هم پیوند داده و ایدههایش را به اجرا درمیآورد؛ اثری که با جزئیات فراوان و انبوهی از لایهها و فرمهای درهمپیچیده شکلگرفته و با رنگهای تند و زنده رویاروی مخاطب قرار میگیرد. کارهای او هم تحتتأثیر فرهنگ و هنر ایرانی است و هم متأثر از دنیای تکنولوژیک معاصر. او برای ساخت و اجرای حجمهایش، همزمان از تکنیکهای سنتی دستی و فرایندهای صنعتی و ماشینی استفاده میکند. او از طریق به تصویر کشیدن فرمهای متضاد و بهکارگیری همزمان عناصر سنتی و امروزی در کارهایش، از یک سو در تلاش است تا گذشته را به حال پیوند داده و تفکر بومی و جهانی را به سازگاری برساند و از سوی دیگر تضادها و تقابلهاى دوگانهى برخاسته از حیات جمعى ما ایرانیان را انعکاس داده و به مخاطب یادآوری کند.
سخنران: هما دلورای
تاریخ برگزاری: ۲۸ دی ۱۴۰۳
ساعت: ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰
کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی
میزبان: اشکان زهرایی
وضعیت: در حال برگزاری
درود، با توجه به امر جابه جایی مفاهیم در بطن معماری چون شطرنج که زندگی بهتری را به ارمغان می اورد، و همچون موسیقی که ذهن را خلاق میسازد، و چون رود که میبایست جاری بود تا به هدف دلخواه رسید، مربوطیت نیز میتواند چون تراش یک سنگ که از دل ان نقش برجسته یا فرمی بوجود میاید، میتواند ارتباط بین ایده تا اجرا را میسر سازد…
نشست های مفید و کاربردی
سپاس از حضور شما
در ارتباط با اجرای ایده هایی که از ترکیب موارد مختلف می آید، و نیاز به گرمای حضور هنرمند را دارد، مربوطیت میتواندارتباط بین کل و جز را به خوبی شکل دهد، تا بصورت حرکتی خطی به تجربه ای در خور توجه رسید…
سپاس از همراهی شما