مدرسه معماری
ساختار فعلی کانون در شش لایه تعریف شده است. این شش بخش شامل دوره های انتخابی، پیشرفته، پایه،تاریخ و تئوری، کارگاهها و رویدادها است. کانون مانند ضیافتی است با انواع غذاها که همگی یک تم مشترک دارند که براساس ویژگیهای چشم انداز کانون تعریف میشود. هر هنرجو و عضو کانون میتواند متناسب با علاقه و استعداد و تواناییهای فردی خود مسیرش را در کانون پیدا کند. در این مسیـــر افرادی راهنمــــای هنرجویان هستند و به آنها کمک میکنند تا امکانهای مختلف را متناسب با ویژگیهای فردی خود پیدا کنند. بخشهایی متفاوت مدرسهی معماری همه در کنار هم و همراستا با یکدیگر فعالیت میکنند. همگی از لحاظ محتوایی با یکدیگر در ارتباطند و این ارتباط خود بستری است برای ایجاد گفتمان آموزشی.
دوره های انتخابی
دوره های پیشرفته
دوره های پایه
کارگاهها
رویدادها
تاریخ و تئوری
این استودیوها اکستـــریمهایی هستند از پروژههای فکری اساتیـد مختلف و هنرجویـــانی میتوانند در این دوره شرکت کنند که یکی از استودیوهای همگرا را به اتمام رسانده باشند. این دوره برخلاف استودیوهای همگرا، نه استودیومحور و موضوعمحور بلکه استادمحور است و بر اساس پروژههای فکری اساتیدی شکل میگیرد که به صورت مقطعی یا دائمی وارد کانون شدهاند و میکوشند موضوع خاصی را بیان کنند و احتمالاً دربارهی آن مسألهی خاص تمرین یا تحقیق انجام دهند. این دوره الزاما فشرده و تماموقت نخواهند بود. استودیوهای انتخابی در چشمانداز کانون به عنوان پایاننامه در نظر گرفته میشوند.
در این دوره، هر استودیو با هدایت دایرکتور، پروژهی فکری خاص خود را دارد و از رویکرد و روش آموزشی ویژهای بهره میگیرد اما در نهایت همهی استودیوها همراه و همگرا این مسیر چند ماهه را در گفت و گو و با هم طی میکنند. دانشجویان پس از مصاحبه با دایرکتورها متناسب با دغدغهها و تواناییهایشان وارد یکی از استودیوهای این دوره میشوند و در قالب تمرینات مختلف پروژهی فکری استودیو را جلو میبرند. امكانـات و محدودیتها و ظرفیتهاى كالبدى، فرهنگى و اقتصادى زمینه از جمله زمان، متریال، مسائل اقلیمى و غـیره همگى عواملى هستند كـه شخصیت و رفتـار بستر را شكل می دهند و هركدام در این دوره که تا کنون شش سال پیاپی برگزار شده است، تلاش بر این است که با تمرکز و برنامهریزی مستمر، امکان موضعگیری مشخص فراهم شود و زمینهی جستجوی راهحلهای نو برای ارتقای کیفیت زندگی در معماری و طراحی شهری آماده گردد. کانون امیدوار است با راهاندازی استودیوهای همگرای معماری و با میانجیگری بین شرایط محلی و دستاوردهای بینالمللی راهحلهای جایگزینی را بیابد که با تغییرات پرسرعت این بستر هماهنگاند و پتانسیلهای منحصربهفرد آن را محقق میسازند. بدین ترتیب میتوان از دریچهی مکان جغرافیاییسیاسی و امکانات فرهنگی خود با دیگران به گفتگو پرداخت. سعی بر این است که در طول این دوره تکتک شرکتکنندگان با استفاده از ابزارهای عملی و نظری که در اختیارشان قرار میگیرد، با اتکا به خلاقیت خود و با بهرهگیری از گفتگوهای انتقادی متعددی که در طول دوره بین اساتید دوره، صاحبنظران مدعو و شرکتکنندگان دیگر درمیگیرد، به تصور شخصی خود از آیندهی جهان دست یابند و امکان بیان این تصور را در غالب طرحهای پیشنهادیشان بیازمایند. در واقع طرحهای نهایی محل تلاقی دانشهای گوناگونی خواهد بود که در طی هشت ماه با برگزاری سمینارها، کارگاهها و استودویوهای طراحی ارائه میشود.
پس از کارگاهها و رویدادها، بخش آموزشی پایه قرار دارد که مقدماتش در کارگاهها مطرح شده است. این بخش مهارتمحور است و مبانی معماری در طی یک ترم در آن تدریس میشود. هدف آنها مهارت یافتن دانشجویان در تحلیـــل و تولیـــد است. رویکرد اساسـی این دوره مبتنی بر خوانش انتقادی، قدرت تحلیل، تسلط بر تاریخ و تئوری موضوع دوره و تجربه کردن و آموختن تکنیـــکهای تولیـــد آن است. این دوره به دانشجویان کمـــک میکند با تجربه کردن و کسب تواناییهای گوناگون، خود ادامــــهی مسیرشان را کشـــف کنند؛ مسیــری میتواند در راستای معماری، حاشیهی معماری یا بهکلی خارج از معماری باشد.
دورههای کارگاهی در پایینترین طبقهی ساختار آموزشی کانون با بافت اسفنجی قرار گرفتهاند، هدف این لایه، ایجاد خرده فرهنگ و اجتماع، جا انداختن مباحث در ذهن و جذب مخاطب جدید و آشنا کردن دانشجویان با دانش عمومی فضا است. این شکل از دورهها نگاهی نو به مباحث معماری دارند و از ایدههای افراد متفاوت در آموزش برای کشف قلمروهای جدید و تجربههای نو بهره میجویند. در دورههای کارگاهی، محصول محور بودن به شدت مورد توجه است.
رویدادهای کانون، اتمسفرهایی فرهنگی هستند که در راستای کلیدواژههایی مثل بینارشتهای بودن، تجربهگرایانه بودن و تحقیقی بودن، طراحی شدهاند. این رویدادها به ایجاد خردهفرهنگهای فکری و ایجاد کامیونتیهای علاقهمند به هر موضوع کمک کرده و تصویری کلی از موضوعات را برای افراد روشن میسازد. هدف دیگر از برگزاری رویدادها، دموکراتیزه کردن دانش و آشنا کردن دانشجویان با دانشهای عمومی مربوط به فضا، شهر و معماریست. رویدادها در کانون با هدف پرورش تفکر نقادانه و نگاه پرسشگر در جامعهی حرفهای، فعالیت خود را به برگزاری نشستهای تخصصی، جلسات گفتگو (با طیف وسیعی از موضوعات و مخاطبان) متمرکز کرده است.
تاریخ فضایی برای لمس تجربه و تئوری فضایی برای اندیشیدن به معماری است که در لحظه خوانش اثر با پروژههای خاص پیوند میخورد. محیطی برای تحقیق نگاه کردن و خواندن معماری و سخن گفتن معمارانه در باب آن است. در خلال بازخوانی دوبارهی تاریخ، خوانش پروژههای معماری و احضار ایدههای مرتبط با آن تلاش میشود تا قوای اندیشیدن و سخن گفتن درباره معماری تقویت شود.
- All
- تاریخ و تئوری
- کارگاه