تومان ۱,۸۰۰,۰۰۰تومان ۴,۰۰۰,۰۰۰

نام دوره :

معماری و تفکر انتقادی

مدرس :

یاسر موسی‌پور

تاریخ برگزاری:

۱۷ خرداد ۱۴۰۳

روزهای برگزاری:

پنجشنبه ها

ساعت برگزاری:

۱۲ الی ۱۴

تعداد جلسات :

۶ جلسه

دوره تفکر انتقادی تلاش می‌کند به عنوان یک دانش و مهارت پایه‌، نحوه به بحث گذاشتن تزها و ایده‌های معماری و تفکر کردن پیرامون آن‌ها را به تمرین بگذارد.
سه جلسه نخست به توضیح و تمرین مفاهیمی مرتبط با استدلال پرداخته خواهد شد و در خلال بحث‌های تعاملی در کلاس و با موضوعاتی ساده اجزای یک استدلال باز می‌شود. چگونه می‌توان برای یک ادعا استدلال آورد و چگونه می‌توان این استدلال‌ها را نقد کرد. منظور از کفایت و ارتباط دلایل در استدلال چیست؟ مفروضات پیدا و پنهان این استدلال‌ها چه هستند؟ در کجا نباید از استدلال استفاده کرد و باید به سراغ فکت‌های تجربی رفت؟ سفسطه چیست و کجا در کمین ما نشسته است؟
جلسه چهارم و پنجم به خواندن و تحلیل بخشی از دو مناظره مهم تاریخ معماری می‌پردازیم. اول مناظره میان کریستوفر الکساندر و پیتر آیزنمن و سپس مناظره میان رم کولهاس و پیتر آیزنمن که در کتاب ابرانتقادی به چاپ رسیده است. در خلال خواندن این مناظره‌ها سعی می‌شود در کنار محتوای مطرح شده بر روش‌شناسی و ساختار بحث کردن هر کدام از طرفین تمرکز شود. در جلسه پایانی با خواندن بخشی از یک متن تلاش می‌کنیم تا خواندن انتقادی متن را تمرین کنیم و مداوما از آن پرسش کنیم. نویسنده در لابلای این کلمات چه ایده‌ای طرح می‌کند؟ او تلاش می‌کند ما را درباره چه گزاره‌ای قانع کند؟ استدلال او چیست؟ مدارک و شواهد و استدلال‌های او برای اقناع ما کفایت می‌کند یا می‌باید مرزهای بررسی ایده او را فراتر از متن حاضر توسعه
دهیم؟

توضیحات تکمیلی

نحوه برگزاری

آنلاین, حضوری, ویدیو آفلاین

کامنت ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معماری و تفکر انتقادی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره های مرتبط

تهران، میدان آزادی، بزرگراه لشگری، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت‌و‌هشت، کانون معماران معاصر


شماره تماس : ۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷
کد پستی : ۱۴۶۶۷۱۳۸۴۴
ایمیل واحد آموزش education@caai.ir
ایمیل کانون : info@caai.ir