سلسله-سخنرانی‌های-تابستانی

سلسله سخنرانی‌های مدرسه تابستانی

کیوریتور: پویان روحی

سلسله سخنرانی‌های تابستانی با کیوریتوری پویان روحی، از زاویه‌ی پژوهش در تکنولوژی، به مثابه‌ یک روش تولید در معماری معاصر می‌نگرد. در این سخنرانی‌ها امین عادل‌زاده به بررسی یک مسیر پژوهشی در توسعه سیستم‌های ساخت پیشرفته برای تولید صنعتی سازه‌های پیش‌ساخته و سبک چوبی می‌پردازد؛ زوبین خبازی، در این گفتگو به چالش‌هایی در این زمینه و پژوهش‌های طراحی محور می‌پردازد و سینا مصطفوی از دریافت‌هایش دربارهٔ چگونگی تغییر شکل آفرینش و ساخت مشارکتی تحت تأثیر فناوری‌های نوظهور طراحی و تولید صحبت می‌کند.

سلسله_سخنرانی_یک_مسیر_جایگزین_–_امین_عادل‌زاده

استفاده از چوب به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد پایدار در معماری و ساخت، دارای گذشته‌ای به درازای تاریخ بشری است. سیستم‌ها و اتصالات چوبی همواره نقشی کلیدی در پیشرفت روش‌های بهینه ساخت سازه‌های پیش‌ساخته داشته و بکارگیری روش‌های پردازش هندسی در مدل سازی رایانشی و پیشرفت هم کنشگر ها در ابزارآلا‌ت مدل صنعتی، به ویژه در دو دهه گذشته، موجب احیا، دستکاری و بهره‌وری بهینه از بسیار از این اتصالات و سیستم‌های چوبی شده است. در نتیجه، ساخت سریع، بهینه و دقیق بسیاری از سازه‌های چوبی پیش ساخته سبک و مقرون به صرفه میسر شده است.

از طریق تحلیل نمونه‌های ساخته شده اخیر، این سخنرانی، به بررسی یک مسیر پژوهشی در توسعه سیستم‌های ساخت پیشرفته برای تولید صنعتی سازه های پیش ساخته و سبک چوبی می‌پردازد.

جلسه اول:  Industrialized Timber tectonic

سخنران: امین عادل‌زاده

تاریخ برگزاری: ۱۱ تیر ۱۴۰۲

ساعت: ۱۷:۳۰

یکی از ابزارهای لازم برای معماری موفق در جهان امروز پژوهش است. پژوهش فقط تلاشی کتابخانه‌ای برای نوشتن یک مقاله تئوری با هدف نشر در یک نشریه علمی نیست. در کنار محتوای تئوری، پژوهش در روش‌های طراحی، تکنیک‌های ساخت، مواد و مصالح، بهینه‌سازی و موضوعات متعدد کاربردی دیگر، می‌تواند به پیشبرد شناخت ما از معماری جهان معاصر و نوآوری در فرایندهای طراحی و ساخت آن کمک کند. در این گفت‌وگو به چالش‌هایی در این زمینه و مبحث پژوهش‌های طراحی‌محور می‌پردازیم.

جلسه دوم: ارشمیدس یا داوینچی؛ پژوهش معماری، از کشف تا معماری

سخنران: زوبین خبازی

تاریخ برگزاری: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

ساعت: ۱۷:۳۰

در این نشست، سینا مصطفوی، دانشیار دانشگاه فناوری تگزاس (‌کالج معماری هاکبی)‌، از دریافت‌هایش دربارهٔ چگونگی تغییر شکل آفرینش و ساخت مشارکتی تحت تأثیر فناوری‌های نوظهور طراحی و تولید صحبت می‌کند. تأکید او در این زمینه بر اهمیت ایجاد چارچوب‌های خلاقانه‌ای است که همکاری بین انسان‌ و ماشین‌ را با تمرکز بر اجرای فرآیندهای ساخت‌وسازِ چرخه‌ای و مبتنی برمنابعِ در دسترس تسهیل می‌کنند‌. ایشان در این نشست، ضمن معرفی کاربردهای گستردهٔ این پژوهش، شرح می‌دهد که محاسبات و اتوماسیون چگونه بر تحقیقات، آموزش و کاربردهای عملی در حوزهٔ معماری، مهندسی و ساخت‌و‌ساز تأثیر می‌گذارد.

جلسه سوم: معماری در عصر هوش ترکیبی‌؛ پژوهش، آموزش و کار

سخنران: سینا مصطفوی

تاریخ برگزاری: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

ساعت: ۱۷:۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، میدان آزادی، بزرگراه لشگری، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت‌و‌هشت، کانون معماران معاصر


شماره تماس : ۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷
کد پستی : ۱۴۶۶۷۱۳۸۴۴
ایمیل واحد آموزش education@caai.ir
ایمیل کانون : info@caai.ir