سلسله سخنرانی های 2023 از ماده تا انتزاع

سلسله سخنرانی‌های ۲۰۲۳ معماری معاصر: از ماده تا انتزاع

کیوریتور : آرین خلیقی

شاید برجسته‌ترین ویژگی معماری معاصر تکثّر جریان‌ها در آن باشد. این تکثرِ بی‌سابقه منجر به ظهور پدیده‌ای شده که از آن با عنوان “سردرگمی دیسیپلینی” نام می‌برند. در فضایی که چیزی به عنوان جریان غالب بر فضای معماری حاکم نیست، بسیاری برای رهایی از این سردرگمی و درک بهتر صحنه‌ی معاصر به دسته‌بندی جریان‌های موجود با برچسب‌های گوناگون می‌پردازند. این دسته‌بندی‌ها امّا گاهی بیشتر از اینکه راهگشا باشند موجب نوعی تقلیل‌گرایی می‌شوند که در آن پیچیدگی‌ها و درهم‌تنیدگی نیروهای دخیل در معماری مورد توجه قرار نمی‌گیرند. راه برون رفت از این سردرگمی شاید مطالعه وضعیت حال بر اساس مولفه‌های بی‌زمان معماری مانند فرم و مصالح از یک طرف و مولفه‌های زمان‌مند پیرامونی مانند شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی از طرف دیگر باشد.
مجموعه “سخنرانی‌های معماری معاصر: از مادّه تا انتزاع” می‌کوشد تا با طرح یک چارچوب نظری مشخص و به دور از برچسب‌ها و دسته‌بندی‌های محدودکننده، به معرفی دفاتر معماری معاصر از نقاط مختلف دنیا بپردازد که در شکل‌گیری فضای معاصر موثر بوده‌اند. دفاتری که اهمیت آنها صرفاً نه در مقیاس یا تعداد کارهای ساخته‌شان، بلکه در تاثیر‌گذاری آنها بر جریان‌های معاصر معماری است.
این سخرانی‌ها حدوداً ماهی یک بار به صورت آنلاین برگزار می‌شود و در هر جلسه یک معمار به معرفی کارهای دفتر خود می‌پردازد. هدف این برنامه آشنایی بیشتر با صداهای تاثیرگذار امروز و شناخت بهتر صحنه‌ی معماری معاصر است.

anne holtrop Poster

آنه هولتروپ متولد 1977، در سال 2005 از Academie van Bouwkunst در آمستردام با مدرک cum laude در رشته معماری فارغ التحصیل شد، در سال 2009 استودیوی خود را راه اندازی کرد. امروزه دفتر او در محرق (بحرین) و آمستردام (هلند) مستقر است. کارهای او از مدل ها گرفته تا فضاها و ساختمان های موقتی را شامل می شود. در سال 2015 دو ساختمان اصلی او، موزه فورت وختن و غرفه ملی پادشاهی بحرین تکمیل شد. او مدیر دوره “استودیوی استاد فضاهای فوری” در موسسه ساندبرگ در آمستردام است و از سال 2005 تا 2013 سردبیر مجله معماری “OASE” بوده است. او همچنین در سال 2007 جایزه شارلوت کوهلر را برای معماری از Prins Bernhard Cultuurfonds دریافت کرد. او استاد مدعو در آکادمی معماری Mendrisio و از سال 2018 استاد موسسه فدرال فناوری زوریخ بوده است.

سخنران:  آنه هولتروپ | Anne Holtrop

میزبان: آرین خلیقی

برگزار شده در روز: ۲۱خرداد ۱۴۰۲

ساعت: ۱۹:۰۰

دایرکتور: آرین خلیقی

جینگ لیو و فلوریان ایدنبرگ از بنیانگذاران شرکت معماری SO-IL هستند. لیو دارای تجربه گسترده‌ای در معماری، به ویژه تمرکز بر جنبه‌های اجتماعی-سیاسی در پروژه‌های شهری است. او بر ترکیبی از فناوری دیجیتال و صنایع‌دستی سنتی در طراحی‌های خود تأکید می‌کند و هدفش این است که مردم را دوباره با محیط فیزیکی خود درگیر کند.
فلوریان ایدنبورگ، با بیش از دو دهه تجربه، به دلیل شناختش از فرهنگ‌ها و رویکرد مشارکتی خود شناخته شده است. تمرکز او کار در فضاهای سازمانی است و در تولید ایده‌های نوآورانه و تبدیل آنها به طرح‌های کاربردی و کاربر پسند مهارت دارد. او همچنین استاد و سخنران در مؤسسات جهانی است. لیو و ایدنبورگ هر دو نقش کلیدی در شکل دادن به چشم‌انداز SO-IL ایفا می‌کنند.

سخنران: جینگ لیو و فلوریان ایدنبرگ

میزبان: آرین خلیقی

برگزار شده در روز:  ۲۱ آبان ۱۴۰۲

ساعت: ۱۹:۰۰

دایرکتور: آرین خلیقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، میدان آزادی، بزرگراه لشگری، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت‌و‌هشت، کانون معماران معاصر


شماره تماس : ۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷
کد پستی : ۱۴۶۶۷۱۳۸۴۴
ایمیل واحد آموزش education@caai.ir
ایمیل کانون : info@caai.ir