سلسله نشست‌های مربوطیت / Relevancy | فصل اول

کیوریتور : علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

می توان جهان را مانند شبکه‌ای از چیزهای مختلفی دید که با یکدیگر ارتباط دارند. با این نگاه، می‌توان به این فکر کرد که چیزها چطور به هم مربوط می‌شوند؟ نوع خاصی از این مربوط بودن، ارتباط اثر هنری با شرایطی‌ست که اثر در آن میانه متولد می‌شود، شرایطی که حاصل انبوهی از بردار‌ها و مسائلی رسوب کرده از گذشته ‌و امروز‌ است. ما در رویداد «مربوطیت»، از هفت هنرمند معتبر معاصر ایرانی خواسته‌ایم تا در خلال یک سخنرانی، و با معرفی برخی از پروژه‌ها و آثارشان، پروژه فکری و مسیری را که طی کرده‌اند، با ما در میان بگذارند. ایده‌ی اصلی رویداد، بر مبنای این سوال‌ها شکل گرفته: هرکدام از این هنرمندان چطـور به وضعیت معاصـر و شـرایط دربرگیرنده‌ای که در آن زندگـی می‌کنند، مربوط می‌شوند؟ چگونه نگاه هر کدام از ایشان به وضعیت ایران گره می‌خورد، به کجای این فراورده‌ها و یا واقعه‌های تاریخی که به امروز ما ارث رسیده نگاه کرده و یا به چه قسمت‌هایی از وضعیت حال نور‌ تابانده‌‌ و آنها را مرئی و روایتمند ساخته‌اند؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها، به سخنرانی هر کدام از هنرمندان گوش می‌دهیم و با ایده‌های هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم. پس از پایان یافتن سخنرانی‌های ماهانه، متن‌ ارائه‌ها تحلیل می‌شوند تا ببینیم می‌توانیم سرنخ‌هایی را بیابیم که این هنرمندان را به هم مرتبط می‌کند. به عبارت دیگر، آیا در درون‌مایه‌ها، شیوه‌ی نگاه و شیوه‌ی اتصالشان به وضعیت معاصــر، می‌توان شباهت‌ها و اشتراکاتی پیدا کرد؟ و آیا تحلیل و طبقه‌بندی این اشتراکات و تفاوت‌ها امکانی برای درک بهتری از هنر و وضعیتمان بصورت توأمان فراهم می‌کند؟ حاصل این سلسله رویداد بصورت کتابی منتشر خواهد شد که حاوی متن ارائه شده در سخنرانی، گفتگوهای پس از آن، تصاویر آثار این عزیزان و تحلیل‌های نهایی به روی کل مجموعه خواهد بود. از آنجا که هیچ‌کدام از هنرمندان حاضر در رویداد، معمار نیستند. نحوه‌ی مواجهه‌ی آنها با وضعیت معاصر و منظری که با وضعیت روبه‌رو می‌شوند، می‌تواند برای جامعه معماری – که همواره و همیشه با تاریخ و وضعیت حال درگیر است – پاسخ‌های پیشنهاد‌دهنده‌ای، داشته باشد.

 

 

نشست-اول

من تغییرات و اتفاقات شــــهر را از زاویه‌های متفاوتی می‌بینم و سعی‌ام بر این است که ارتباط بین مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را که پیش زمینه‌ی زندگی روزمره هستند با اتفاقات به ظاهر بی‌اهمیت نشان دهم. به همین خاطر در خیلی از مواقع به تغییرات در شهر می‌پردازم و خود تغییرات هستند که موضــوع کار من می‌شوند”. در نشست اول از فصل اول مربوطیت، نازگل انصاری نیا، هنرمند فرامفهومی، در خلال یک سخنرانی، با معرفی برخی از پروژه‌ها و آثارش به پروژه فکری و مسیری که طی کرده ‌است، می‌پردازد. در این نشست مروارید قاسمی به عنوان میزبان حضور خواهد داشت.

سخنران: نازگل انصاری نیا

تاریخ برگزاری: یکم بهمن ۱۴۰۰

ساعت: ۱۶

میزبان: مروارید قاسمی

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

نشست-دوم

در این نشست، ایمان افسریان با همراهی باوند بهپور، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چطـور به وضعیت معاصـر و شـرایط دربرگیرنده‌ای که در آن زندگـی می‌کنند، مربوط شده است. این دومین نشست از فصل اول سلسله نشست‌های مربوطیت است.

سخنران: ایمان افسریان

تاریخ برگزاری: بیست و نهم بهمن ۱۴۰۰

ساعت: ۱۶

میزبان: باوند بهپور

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجف

نشست-سوم

مجید برزگر در نشست سوم از فصل اول مربوطیت؛ از نحوه‌ی مواجهه‌اش با وضعیت معاصر و منظری که با وضعیت روبه‌رو شده، سخن می‌گوید. در این نشست آرش حیدری (جامعه‌شناس) به نقل دیدگاه خود در رابطه با مربوطیت آثار برزگر با شرایط معاصر می‌پردازد.

سخنران: مجید برزگر

تاریخ برگزاری: جمعه یکم اردیبهشت۱۴۰۱

ساعت: ۱۸:۰۰

میزبان: آرش حیدری (جامعه شناس)

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

نشست-چهارم

…” از طرف دیگر موضوع تجربه نسلی مانند نسل من است: “ما فهمیدن را از تاریخ شروع نکردیم یا حداقل اینطور می‌توان گفت که تاریخی اندیشی برای نسل من یا شخص من بسیار موضوع کمرنگی بود” نسل من، رمان می خواند یا حداکثر تلاش می‌کرد به کمک فلسفه سطح اندیشه خود را بالا ببرد، حداقل برای من زمان زیادی گذشت تا متوجه شدم باید به تاریخ معاصر رجوع کرد…” میهمان نشست چهارم از فصل اول مربوطیت، هنرمند فرامفهومی آزاده اخلاقی است. وی در کنار میزبان نشست (علیرضا تغابنی) از چگونگی گره خوردن نگاه‌اش به وضعیت ایران و مرئی کردن واقعه‌های تاریخی از طریق پروژه‌هایش سخن می‌گوید.

سخنران: آزاده اخلاقی

تاریخ برگزاری: سی اردیبهشت ۱۴۰۱

ساعت: ۱۸:۰۰

میزبانی: علیرضا تغابنی

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

نشست-پنجم

…” اصولاً جذابیت عکاسی به “مواجه شدن” است اما در این مواجه باید چیزی وجود داشته باشد که به کمک آن بتوانید احساس کنید این موضوع [مواجه شدن] می تواند عکس باشد. البته معتقدم چون [در عکاسی] از یک چیز سه بعدی به دو بعدی می رسیم، قطعیت عکس صد در صد نیست. ساده بگویم در پامنار به دنبال هیچ بودم؛ سوال اینجا بود که چطور می توانم این “هیچ” را با زبان عکاسی به شما نشان دهم. فکر می کنم “پرسه زنی” مهمترین چیزی است که عکاسی با خودش به همراه دارد، من به “پرسه زنی” در عکاسی وفادارم…” بریده ای از سخنرانی مهدی وثوق نیا و میزبانی رزوان روحبخشان در نشست پنجم فصل اول رویداد مربوطیت است.

سخنران: مهدی وثوق نیا

تاریخ برگزاری: بیست و یکم مرداد۱۴۰۱

ساعت: ۱۸:۳۰

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

نشست-ششم

نشست ششم رویداد مربوطیت با سخنرانی شهریار حاتمی و میزبانی ایمان افسریان در 18 شهریور 1401 در کانون معماران معاصر برگزار شد. آقای شهریار حاتمی، نقاش و پژوهشگر، در ابتدا کوتاه چند  نمونه از کارهایشان را معرفی کردند و بعد درباره‌‌ی پروژه‌ای که با عنوان «نهان بر عیان» در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمده بود، توضیح دادند. آقای حاتمی در این پروژه درباره‌ی بهره‌گیری نگارگران از هندسه برای خلق آثارشان در فاصله‌ی قرن‌های هشت تا یازده هجری پژوهش کرده‌اند و توضیح دادند که نگارگران چطور در لایه‌های مختلف یک نگارگری، از هندسه‌ی زمانه‌ی خودشان استفاده می‌کرده‌اند. در ادامه‌ی جلسه، آقای ایمان افسریان، نقاش، به مدل‌های مختلف تولید تصویر اشاره کردند و از این منظر که، در کار شهریار حاتمی با بررسی تصویر سر و کار داریم نه آرت، وارد گفتگو با آقای حاتمی شدند.

سخنران: شهریار حاتمی

میزبان: ایمان افسریان

برگزار شده در روز: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱

ساعت: ۱۸:۳۰

کیوریتورها: علیرضا تغابنی، امیر نجفی، سعید احمدیان

نشست-هفتم

رضا عابدینی در آخرین نشست از فصل اول مربوطیت؛ از تجربیات زیسته‌اش، نحوه‌ی مواجهه‌اش با وضعیت معاصر و منظری که با وضعیت روبه‌رو شده و ارتباط تاریخ زیسته و تاریخ هنر سخن می‌گوید. در این نشست امیر نصری به نقل دیدگاه خود در رابطه با مربوطیت آثار رضا عابدینی با شرایط معاصر می‌پردازد.

سخنران: رضا عابدینی

تاریخ برگزاری: بیست‌ و دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۴۰۲

ساعت: ۱۷:۳۰

میزبان: امیر نصری

کیوریتورها: علیرضا تغابنی / سعید احمدیان / امیر نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، میدان آزادی، بزرگراه لشگری، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت‌و‌هشت، کانون معماران معاصر


شماره تماس : ۰۹۹۳۰۷۱۸۰۳۷
کد پستی : ۱۴۶۶۷۱۳۸۴۴
ایمیل واحد آموزش education@caai.ir
ایمیل کانون : info@caai.ir