
دوره دوم مدرسه پایه معماری
«ایران به نحو پارسی» ارائهی منسجم و بسیط خوانش دقیق آقای «فرامرز پارسی» از معماری ایران است؛ خوانشِ متکی بر زبانشناسی و تئوری تکامل. این روایت با هدف مستند نگاری و پیادهسازی تاریخ شفاهی و پاسخگویی به طیف وسیع مخاطبان و علاقمندان به تاریخ معماری ایران، در چهار فصل «روند، آغاز، طاق و زبان» آماده شده است. خوانشی که امیدواریم با بسط و توسعهی آن به صورت سلسله فیلمها و در آینده در قامت کتاب، نوری از زاویهای بدیع بر گذشتهمان تابانده شود.

پس از کارگاهها و رویدادها، بخش آموزشی پایه قرار دارد که مقدماتش در کارگاهها مطرح شده است. این بخش مهارتمحور است و مبانی معماری در طی یک ترم در آن تدریس میشود. هدف آنها مهارت یافتن دانشجویان در تحلیـــل و تولیـــد است. رویکرد اساسـی این دوره مبتنی بر خوانش انتقادی، قدرت تحلیل، تسلط بر تاریخ و تئوری موضوع دوره و تجربه کردن و آموختن تکنیـــکهای تولیـــد آن است. این دوره به دانشجویان کمـــک میکند با تجربه کردن و کسب تواناییهای گوناگون، خود ادامــــهی مسیرشان را کشـــف کنند؛ مسیــری میتواند در راستای معماری، حاشیهی معماری یا بهکلی خارج از معماری باشد.
این دوره با تمرکز بر ترسیم بهمثابه ابزار اندیشیدن و طراحی، به دنبال ارتقای تواناییهای ترسیمی شرکتکنندگان و توانمندسازی آنها برای تولید پروژه از طریق ابزار ترسیم است.
در طی دوره، جلسات ارائه و سخنرانیهایی پیرامون تاریخ ترسیم در معماری توسط مهمانان برگزار خواهد شد.
در پایان ترم، از شرکتکنندگان انتظار میرود پروژهای نهایی ارائه دهند که در صورت دستیابی به سطح کیفی مطلوب، امکان نمایش آن در یکی از گالریهای تهران فراهم خواهد شد.
همچنین، دانشپذیران در طول این دوره با ابزارهای نرمافزاری زیر آشنا شده و مهارتهای خود را در آنها تقویت خواهند کرد:
Rhino – Keyshot – Illustrator – Photoshop
مدت زمان: سه ماه | شروع استودیو: تیرماه

پویان بیزه
پویان بیزه طراح و آموزگار طراحی و معماری است. پویان در سال ۱۳۹۵ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد معماری در شاخهی فنآوریهای وضعیت محور از دانشگاه ایالتی نیویورک در بافلو (SUNY Buffalo) شد. وی از سال ۱۳۹۵ به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی از جمله در «مرکز نوآوری شهری تهران»، «لابراتوار نوآوری شهر آینده» و «کانون معماران معاصر» مشغول بودهاست. وی همچنین سابقهی همکاری به عنوان مدیر بخش پژوهش و توسعهی «دفتر معماری دیگر» و آیندهپژوه و روایتگر را با «لابراتوار نوآوری شهر آینده» در کارنامه دارد. پویان موسس شعبهی تهران گروه غیرانتفاعی «پیشگامان طراحی آینده» (Design Futures Initiative) است و بخشی از فعالیتهای وی در سالهای اخیر در نشریاتی مانند Human Futures ، Avery Review و Fabric بازنشر شدهاست.

مهران خوشرو
مهران خوشرو در مشهد زاده شد و در دانشگاه شهید بهشتی دانش آموخت و با درجهی کارشناس ارشد از این دانشگاه فارغالتحصیل شد. در 1386 دفتر معماری شخصیاش را، در تهران، به نام الگو (olgoo Architects) تأسیس نمود. برجستهترین ویژگی کارنامهی مهران خوشرو، سرانجام دادن به پروژههایی با مقیاسها و کاربریهای گوناگون است. مقالات متعددی از وی در نشریات متعدد و معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. وی همچنین برندهی جایزه معمار در سال ۱۳۹۵، جایزهی پایداری فستیوال جهانی معماری و جایزهی مسترپرایز آمریکا است. وی پیش از این سابقهی همکاری با کانون معماران معاصر را به عنوان استودیو مستر در دورهی همگرا ۷ (استودیو ناساخته) در کارنامه دارد.

روشنک شیخ رضای
روشنک شیخ رضای طراح و معمار ساکن تورنتو و تهران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات شهری از دانشگاه تهران و همچنین مدرک کارشناسی ارشد در رشته تاریخ و تفکر انتقادی در معماری از انجمن معماری لندن (Architectural Association) میباشد. بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹، روشنک به عنوان طراح با شرکتهای بینالمللی مانند HOK، Norr و Kasian در پروژههای متعددی همکاری کرده است. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، او دفتر معماری مستقل خود را در تهران با نام آتلیهی ۳+۳ راهاندازی کرده است. روشنک علاوه بر فعالیت حرفهای خود، بهطور فعال به پیگیری علایق پژوهشیاش میپردازد که عمدتاً حول محور تاریخ هندسه، شیوههای بازنمایی و ترسیمات معماری میچرخد.
> این دوره بخشی از دروس مدرسه پایه معماری است اما ثبتنام آن برای عموم آزاد است.
برای آشنایی با کیفیت آثار و فضای ارائه، میتوانید فیلم داوری پروژههای سال گذشته را در کانال یوتیوب کانون مشاهده کنید.
مدت زمان: پنج ماه | شروع استودیو: آبانماه

کامران حیرتی
فــارغ التحصیــل مقطــع کارشناســی از دانشــکده هــنر و معمــاری دانشــگاه آزاد تهــران مرکــز می باشــد. او در حیــن تحصیــل چندیــن ســال بــا دفتــر معمــاری بهــرام شــیردل و پــس از آن بــا معمــاران حرکــت ســیال همــکاری داشته اســت. وی پــس از اخــذ مــدرک کارشناســی ارشــد، دفتــر معمــاری خــود را در ســال 1380 تاســیس کــرد. او همچنیــن ســابقه تدربــس در دانشــگاه آزاد قزویــن را داشــته و هــم اکنــون در دانشــگاه ســوره مشــغول تدریــس طراحـــی معمــاری اســت. از جملــه پروژه هــای متعــدد طراحی و اجــرا شــده توســط کامــران حیرتــی، پــروژه ویلایــی کیانــی، کارخانــه ریســندگی احســان پــود و پــروژه ویلایــی صفادشــت کــرج ﻣﻮﻓــﻖ ﺑــﻪ اﺧﺬ جایــزه و نشــر در ســایت های بین المللــی شــده اســت.
استودیو «ترسیم و بازنمایی» پیشنیاز شرکت در این دوره است.
در معماری، بسیاری از واژگان و مفاهیم بنیادین—از جمله ایده، کانسپت، حجم، فضا و…—بهعنوان پیشفرضهایی پذیرفتهشده مطرح میشوند؛ در حالی که این مفاهیم، خود نیازمند شناختی دقیق، تجربهشده و تحلیلی هستند. دانشجویان معماری در طول مسیر آموزشی خود بارها با این واژگان مواجه شده و از آنها استفاده میکنند، بیآنکه معنا، کاربرد یا جایگاه آنها را بهدرستی درک کرده باشند.
قصد داریم تا در «مدرسهی پایه» کانون معماران معاصر، به انتقال دقیق این مفاهیم و بررسی پیچیدگیهای هر یک از آنها بپردازیم. این دوره تلاش میکند به دانشجویان کمک کند تا با دقت و تأمل بیشتری با این مفاهیم مواجه شوند و استفاده از این واژگان تخصصی را در توضیح پروژهها و تحلیلهای خود با دقت و صحت بیشتری بهکار گیرند.
۲۲ خرداد ۱۴۰۴ | پنجشنبهها | ۱۱ الی ۱۳ | ۶ جلسه | آنلاین | تئوری

کامران افشارنادری
کامران افشارنادری متولد ۱۳۳۸ و فارغالتحصیل رشته معماری از ایتالیا است که از سال ۱۹۸۶به فعالیتهای پژوهشی و حرفهای در ایتالیا و سپس در ایران اشتغال داشته است.
افشارنادری از سال ۱۳۷۲ به مدت ۷ سال در دانشگاه آزاد تدریس کرده و به مدت ۳ سال سمینارهای آزاد متدولوژی طراحی معماری را برگزار کرده است.
عضو هیئت مدیره موسسه معمارنشر، نگارش کتابهای نهادهای عمومی در شهرهای اسلامی و معماری ایران (با همکاری نصرالله کسرائیان) و چاپ حدود هشتاد مقاله در زمینههای نقد و تئوری معماری از جمله فعالیتهای او هستند.
از میان کارهای او میتوان به مدیریت پرژه سفارت ایران در برزیل، طرح و مدیریت پروژه دفاتر مرکزی کمپانی شل در تهران و مدیریت مطالعات مقدماتی پروژه سفارت ایتالیا در تهران اشاره کرد.
> این دوره بخشی از دروس مدرسه پایه معماری است اما ثبتنام آن برای عموم آزاد است.
مدرس: پرشیا قرگوزلو
زمان: مرداد – شامل ۹ تا ۱۲ جلسه

پرشیا قرهگوزلو
طراح، معمار و مدرس دانشگاه
در سال 1378 کارشناسی ارشد معماری را در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به پایان رساند و از سال 1386 تا 1394 در دفتـر شخصی خود با نام فراگرد فعالیت حرفهای را آغاز و در سال 1394 به عنوان همکار مؤسس و رئیس هیأت مدیره دفتـر معماری، طراحی شهری و منظر “بُن ارک” را به همراه بهزاد اتابکی تأسیس نـموده است. او در زمینههای طرح و مطالعات، برنامه ریزی و امکان سنجی معماری و شهرسازی، طراحی و مدیریت اجرایی پروژه های معماری، معماری منظر و معماری داخلی تجربه اندوزی کرده و همچنان مشغول به فعالیت است. در سال 1394 پس از کسب رتبه اول مسابقه، به همراه بهزاد اتابکی، نـماینده معماری ایران و مدیر هنری پاویون ملی ایران در بینال معماری ونیز 2016 بود. وی در مسابقات معماری متعددی شـرکت داشته که در تعدادی از آنها برگزیده شده است، همچنین علاوه بر فعالیت حرفهای، به تدریس در دانشـگاه نیز مشغول می باشـد.
او همچنین از سال 1392 فعالیت خود با مؤسسه تهران، مطالعات کلانشهر آغاز نمود و هم اکنون از مدیران آن مؤسسه میباشد و درزمینه های بینارشته ای معماری، شهرسازی، جامعه شناسی و هنر، فعالیت های اجرایی و مطالعاتی داشته است.
> این دوره بخشی از دروس مدرسه پایه معماری است اما ثبتنام آن برای عموم آزاد است.
مدرس: رضا عسکری
زمان: آبان – شامل ۶ تا ۹ جلسه

رضا عسگری
رضا عسگري دانش آموخته كارشناسي ارشد معماري از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي است. او تحصيلات تكميلي خود را نيز در دانشگاه مك گيل كانادا در رشته تاريخ و تئوري معماري، زير نظر آلبرتو پرز-گومز، نظريه پرداز برجسته معاصر، در سال ٢٠١١ ميلادي به پايان رساند. پس از آن، علاوه بر فعاليت حرفه اي و تدريس در دانشگاه، مقالات متعددي در مجلات و سايتهاي تخصصي معماري منتشر کرده و هم اكنون نيز ترجمه و تاليف كتبي در زمينه تئوري معماري را در دست اقدام دارد
> این دوره بخشی از دروس مدرسه پایه معماری است اما ثبتنام آن برای عموم آزاد است.
دوره تفکر انتقادی تلاش میکند به عنوان یک دانش و مهارت پایه، نحوه به بحث گذاشتن تزها و ایدههای معماری و تفکر کردن پیرامون آنها را به تمرین بگذارد.
سه جلسه نخست به توضیح و تمرین مفاهیمی مرتبط با استدلال پرداخته خواهد شد و در خلال بحثهای تعاملی در کلاس و با موضوعاتی ساده اجزای یک استدلال باز میشود. چگونه میتوان برای یک ادعا استدلال آورد و چگونه میتوان این استدلالها را نقد کرد. منظور از کفایت و ارتباط دلایل در استدلال چیست؟ مفروضات پیدا و پنهان این استدلالها چه هستند؟ در کجا نباید از استدلال استفاده کرد و باید به سراغ فکتهای تجربی رفت؟ سفسطه چیست و کجا در کمین ما نشسته است؟
جلسه چهارم و پنجم به خواندن و تحلیل بخشی از دو مناظره مهم تاریخ معماری میپردازیم. اول مناظره میان کریستوفر الکساندر و پیتر آیزنمن و سپس مناظره میان رم کولهاس و پیتر آیزنمن که در کتاب ابرانتقادی به چاپ رسیده است. در خلال خواندن این مناظرهها سعی میشود در کنار محتوای مطرح شده بر روششناسی و ساختار بحث کردن هر کدام از طرفین تمرکز شود. در جلسه پایانی با خواندن بخشی از یک متن تلاش میکنیم تا خواندن انتقادی متن را تمرین کنیم و مداوما از آن پرسش کنیم. نویسنده در لابلای این کلمات چه ایدهای طرح میکند؟ او تلاش میکند ما را درباره چه گزارهای قانع کند؟ استدلال او چیست؟ مدارک و شواهد و استدلالهای او برای اقناع ما کفایت میکند یا میباید مرزهای بررسی ایده او را فراتر از متن حاضر توسعه
دهیم؟


یاسر موسیپور
یاسر موسی پور دانش آموخته دکتری معماری از دانشگاه شهید بهشتی و موسس دفتر معماران پاد است. او دایرکتور دوره هفتم استودیوهای همگرا و مدرس دورههای نظری در کانون معماران معاصر است. روش شناسی نقد و خوانش آثار معماری، حلقه اتصال سالهای تدریس و فعالیت های یاسر موسی پور در حوزه نظریه و تاریخ معماری است. علایق بینارشتهای موجب شده است تا نوشتارها و گفتگوهایی پیرامون موضوعات جامعه شناسی، سینما و دیگر شاخه های هنری نیز از او در رسانه های این حوزه منتشر شود.
> این دوره بخشی از دروس مدرسه پایه معماری است اما ثبتنام آن برای عموم آزاد است.
کامنت ها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.